Jednym z ważnych płynów eksploatacyjnych w naszym samochodzie jest olej silnikowy. To preparat niezbędny do prawidłowej pracy elementów silnika, ponieważ jego zadaniem staje się zapewnienie odpowiedniego smarowania jego ruchomych części. Dodatkowo chroni je przed korozją, odprowadza ciepło poprzez obmywanie części rozgrzewających się podczas pracy, a także obniża współczynnik tarcia wewnątrz silnika i zapobiega jego uszkodzeniom.
Sprawdzanie poziomu oleju
Ze względu na to, że olej silnikowy pełni bardzo wiele istotnych funkcji w naszym samochodzie, bardzo istotne jest częste sprawdzanie jego poziomu. Aby zrobić to prawidłowo, należy otworzyć maskę samochodu, znaleźć bagnet oznaczony symbolem oleju silnikowego, a następnie wyciągnąć go. Nie odczytujemy z niego wartości od razu, ale dokładnie przecieramy suchą szmatką i ponownie wkładamy na miejsce. Dopiero przy powtórnym wyjęciu można zobaczyć aktualny poziom oleju silnikowego. Powinien on mieścić się w granicach wyznaczonych na podziałce między minimum i maksimum. Jeśli jednak jest go zbyt mało, konieczne staje się szybkie uzupełnienie braków.
Wymiana oleju
Ogólne zalecenia są takie, aby wymieniać olej silnikowy co 30 tysięcy kilometrów, ale w przypadku starszych aut należy robić to częściej, bo co 15 – 20 tysięcy kilometrów lub nawet wcześniej. Szczegółowe zalecenia dotyczące wymiany są także określane przez producentów w instrukcjach do danego modelu i marki pojazdu. Są to jednak zalecenia teoretyczne i dotyczą silników w pełni sprawności i eksploatowanych w optymalny sposób. Jednak w praktyce konieczność wymiany oleju może być częstsza, szczególnie jeśli nasze auto każdego dnia jest wykorzystywane jedynie do pokonywania krótkich odcinków drogi na przykład między pracą, szkołą i domem, ponieważ olej traci wtedy szybciej swoje właściwości smarne.
Warto więc wymieniać olej silnikowy jak najczęściej, co na pewno nie zaszkodzi naszemu autu. Natomiast nie powinno się wymieniać go rzadziej niż zaleca instrukcja naszego samochodu, ponieważ ryzykujemy wtedy zatarcie się silnika i zniszczenie jego elementów.