Smar silikonowy na zimę
Jedną z największych zimowych zmor każdego kierowcy są przymarzające uszczelki. Warto wcześniej zadbać o konserwację elementów gumowych w samochodzie. Smar silikonowy będzie najlepszym rozwiązaniem, ale należy go zaaplikować w temperaturze powyżej zera. Wówczas lepiej zwiąże się z powierzchnią uszczelki i będzie długo chronił przed mrozem. Oprócz tego smar silikonowy zapobiegnie zużyciu się gumy i będzie ją odpowiednio pielęgnował. (więcej…)
Znaczenie płynu hamulcowego
Na bezpieczeństwo jazdy wpływa bezpośrednio m.in. płyn hamulcowy. Przenosi on siłę pedału hamulca na klocki hamulcowe i umożliwia prawidłowe działanie hamulców. Dzięki niemu można zapobiegać kolizjom czy poważnym wypadkom, a także chronić układ hamulcowy przed korozją. Sprawdzanie płynu hamulcowego ma znaczenie, dlatego każdy kierowca powinien wiedzieć, w jaki sposób i jak często to robić. (więcej…)
Kilka słów o płynie Borygo
Jak wszyscy wiemy, samochodowe układy chłodzenia wymagają używania specjalnych płynów chłodzących, które mają niższą od wody temperaturę krzepnięcia i wyższą wrzenia niż woda. Wśród nich od lat legendą jest płyn Borygo. Skąd wzięła się jego popularność i czy nadal jest tak chętnie wybierany, jak jeszcze kilkanaście lat temu? (więcej…)
Jak często powinno się wymieniać filtry w samochodzie?
W każdym samochodzie znajdują się filtry samochodowe, odpowiedzialne za prawidłową pracę pojazdu. Służą one między innymi do oczyszczania oleju czy powietrza, a ich sprawność ma niebagatelny wpływ na żywotność samochodu. Filtry raz na jakiś czas należy wymieniać, by były one skuteczne. Wokół czasu, co jaki powinno się to robić krąży wiele mitów. Rozwiejmy je więc i ustalmy, jak często powinno się wymieniać poszczególne filtry. (więcej…)
W jaki sposób zadbać o płyn hamulcowy?
Kierowcy dbają o własne bezpieczeństwo między innymi dbając o sprawny układ hamulcowy. Inwestowanie w klocki i tarcze sprawdzonych firm nie jest wystarczające. Należy pamiętać o bardzo ważnej rzeczy – okresowej wymianie płynu hamulcowego. (więcej…)
Najlepszy smar do łożysk
Łożyska toczne, by pracowały niezawodnie, muszą być odpowiednio smarowane. Smar do łożysk jest niezbędny do zmniejszenia tarcia. Zabezpiecza przed zużyciem i chroni powierzchnię łożyska przed korozją, a również służy do chłodzenia. Sposób smarowania i właściwości smaru wpływają na temperaturę pracy. Dlatego warto wiedzieć, jaki środek smarny należy użyć oraz kiedy go wymieniać.
Co lepsze?
Przy doborze sposobu smarowania, należy wiedzieć, czy zastosować smar plastyczny lub olej. Głównie właściwym wyborem do łożysk otwartych jest smar plastyczny. Argumentami, jakie przemawiają za użyciem smaru, są opłacalność i prostota. Jest łatwo utrzymywany w łożysku i oprawie. Dzięki temu węzły uszczelniające są prostsze niż podczas smarowania olejowego. Jednakże istnieją wyjątki, kiedy nie można zastosować smaru plastycznego. Pierwszy to warunki i czas pracy w stosunku do wymiany smaru. Drugim jest fakt, że olej smarujący stosuje się do innych celów, przykładem mogą być przekładnie. Trzecim jest kłopotliwe i kosztowe usuwanie zużytego smaru. Ostatnim jest konieczność odprowadzania ciepła przez krążący w obiegu olej.
Właściwy smar
Dobór odpowiedniego smaru do większości zastosowań zależy od asortymentu producenta. Smary plastyczne są opracowane z zastosowaniem najświeższej wiedzy odnośnie do smarowania łożysk tocznych. Ich jakość jest monitorowana cały czas. Rodzaj oleju bazowego, zagęszczacza oraz dodatków decydują o zakresie temperatur, w których można używać smaru plastycznego. Łożyska, które pracują z małymi prędkościami, ale pod dużymi obciążeniami muszą być smarowane smarem, który zawiera olej bazowy o wysokiej lepkości i dodatki EP. W przypadku bardzo wysokich obciążeń łożysk czas pracy smaru do wymiany jest na tyle krótki, że należy stosować smarowanie ciągłe lub olejowe. W sytuacji zmiany smaru plastycznego powinno wziąć się pod uwagę jego mieszalność z innymi smarami, bez niepożądanych skutków. Mieszalność z olejami konserwującymi jest zgodna z większością smarów plastycznych, oprócz fluorowanych smarów syntetycznych na bazie oleju z zagęszczaczem PTFE.
Wszystko, co warto wiedzieć o płynie chłodniczym
Optymalną temperaturę pracy silnika i utrzymanie jej na stałym poziomie zapewnia układ chłodzenia w samochodzie. Obowiązkiem każdego kierowcy jest regularna kontrola stanu technicznego układu chłodzenia. Do tego należy wybrać odpowiedni płyn do chłodnicy, sprawdzając jego poziom i podstawowe parametry. (więcej…)
Różnice w olejach samochodowych
Najczęstszymi przyczynami ubytku oleju w samochodzie są nieszczelności silnika, takie jak wycieki przez np. simeringi czy uszczelki. Zużycie układu tłokowo-korbowego czy uszczelniaczy zaworów również powoduje nadmierne spalanie oleju. Natomiast w pojazdach z turbodoładowanymi silnikami wysokoprężnymi powodem może być awaria turbosprężarki. Dlatego warto co jakiś czas sprawdzać olej w swoim aucie, by nie doprowadzić do kosztownych napraw i wyrzucania go do układu wydechowego. Należy wówczas wiedzieć, jaki olej wybrać do silnika benzynowego i diesla.
Silnik benzynowy
Przy wyborze oleju samochodowego należy kierować się przebiegiem i stanem silnika. Należy wiedzieć, który olej będzie odpowiedni do naszego auta: mineralny, syntetyczny czy półsyntetyczny. Do starych samochodów z silnikami benzynowymi nie powinno używać się rzadkich olejów, a do nowych olejów mineralnych. Oleje przeznaczone do silników benzynowych podlegają klasyfikacji ACEA. Klasy A1 i A2 to najtańsze i najsłabsze oleje, które pasują tylko do silników starych, gaźnikowych i takich, które mają jednopunktowy wtrysk paliwa. Najczęściej wykorzystuje się oleje z klasy A3. Kierowane są do standardowych aut osobowych, pojazdów sportowych o zwiększonych osiągach. Natomiast do silników z wielopunktowym wtryskiem paliwa stosuje się oleje klasy A4 i A5. Te najnowocześniejsze konstrukcje wymagają wysokiej jakości oleju.
Silnik diesla
Silniki diesla są jednostkami dosyć skomplikowanymi i narażonymi na silne przeciążenia. Wynika to z szybszego uzyskania maksymalnych obrotów, co dla silnika oznacza znacznie trudniejsze warunki pracy. Turbodoładowanie, system common rail czy filtr DPF tworzą dodatkowe wyzwania przed producentami olejów. Do silników diesla używa się olejów z minimalną zawartością siarki, fosforu i potasu, czyli tzw. Low SAPS. Pyły czy popioły powodują zablokowanie filtrów lub innych elementów, a w dłuższej perspektywie awarię silnika. Producenci zalecają przede wszystkim oleje z oznaczeniem ACEA C3, mimo że na rynku jest dostępna klasyfikacja od C1 do C4. Oleje LongLife przeznaczone są do silników diesla o intensywnej pracy. Zawsze należy sprawdzić, czy olej silnikowy spełnia normy producenta auta oraz czy jest możliwość wydłużenia okresów między kolejnymi wymianami oleju.
Dobór smaru do łożysk
Przyczyną ponad połowy awarii łożysk w maszynach i urządzeniach jest nieprawidłowe smarowanie lub jego brak. Długotrwałe i niezawodne działanie węzłów łożyskowych zapewni odpowiedni dobór i ilość środka smarnego oraz prawidłowy sposób smarowania. Bardzo ważne jest również okresowe badanie stanu nasmarowania łożyska. Do smarowania łożysk używa się dwóch rodzajów środków: smarów stałych i olejów.
Smary stałe
Smary stosuje się w konstrukcjach urządzeń, które nie zapewniają smarowania łożysk lub gdy łożyska pracują z niewielkimi prędkościami. Dodatkowo w przypadkach, gdy łożyska nie rozgrzewają się nadmiernie podczas pracy lub kiedy konstrukcja węzła łożyskowego jest zamknięta. Przy doborze smaru należy brać pod uwagę kilka czynników: jego konsystencję, lepkość oleju bazowego, typ łożyska, warunki pracy, czynniki atmosferyczne oraz maksymalną i minimalną temperaturę pracy. Łożyska toczne smaruje się najczęściej smarami plastycznymi, które są roztworem oleju bazowego, stanowiącego 70-90% oraz zagęszczacza w ilości 10-25%. Do niektórych smarów używa się jeszcze specjalnych dodatków w ilości 1-5%, które poprawiają wymagane charakterystyki. Oleje bazowe mają właściwości smarne, a dzięki zagęszczaczom konsystencja smaru jest półstała. Smar do łożysk chroni uszczelnienie łożyskowania przed zanieczyszczeniami, wilgocią czy wodą.
Smarowanie olejem
Najlepszym rozwiązaniem dla łożysk, które działają przy dużych prędkościach granicznych, dużych obciążeniach i wysokiej temperaturze, jest smarowanie olejem. Wówczas używa się wysoko rafinowanych olejów mineralnych i syntetycznych, zawierających dodatki lub nie. Tworzą film olejowy o dużej wytrzymałości, odporny na utlenianie i korozję. Oleje do smarowania łożysk tocznych charakteryzuje lepkość kinematyczna w temperaturze 40°C. Najważniejsze jest oszacowanie zakresu temperatur działania łożyska, by utworzyć odpowiedni film olejowy. Bardzo ważna jest również temperatura płynięcia oleju. Smarowanie olejem odbywa się poprzez kilka metod. Wyróżniamy smarowanie w kąpieli olejowej, rozbryzgowe, z wymuszonym obiegiem oleju, z wtryskiem oleju, mgłą lub rosą olejową.
Technologia płynu chłodniczego
Przy doborze i eksploatacji płynów chłodniczych należy pamiętać o 4 podstawowych zasadach. Pierwszą jest używanie odpowiedniego preparatu do danego układu. Jeżeli nie mamy wiedzy, jaki płyn wybrać, warto użyć produktu markowego. Należy wiedzieć, by przed każdą wymianą przepłukać układ chłodzenia. Lepiej nie mieszać płynów, mimo że jest to ogólnodostępna praktyka. Warto poznać technologię płynu chłodniczego i mieć świadomość tego, co kupujemy.
Różnice płynów chłodniczych
Najlepszym, a zarazem najbardziej kontrowersyjnym czynnikiem chłodzącym jest woda. Ma same zalety, ale wielkim minusem jest jej zamarzanie w temperaturach poniżej 0 stopni Celsjusza. Dlatego obecnie standardem jest stosowanie płynu chłodniczego z glikolami etylenowymi i propylenowymi. Częściej stosuje się glikole etylenowe, mimo że są bardziej toksyczne. Nie zamarzają w temperaturach nawet do -11,5 stopni Celsjusza. Natomiast glikol propylenowy jest droższy i mniej toksyczny. Nie krystalizuje się, ale gęstnieje wraz ze spadkiem temperatury. Podstawową cechą płynu chłodniczego powinna być dobra reakcja na wysokie temperatury i niezamarzanie. Oprócz tego powinien dbać o dobrą kondycję elementów metalowych w układach chłodzenia, połączeń gumowych, klejów czy innych tworzyw sztucznych. Inhibitory zapobiegają korozji oraz pienieniu się płynu.
Nowoczesne technologie
Płyny chłodnicze produkuje się w 3 technologiach: IAT, OAT, HOAT. Inorganic Additive Technology powstaje przez dodatki nieorganiczne jak krzemiany i azotany. Tworzą one ochronną barierę na całej powierzchni układu chłodzenia. Ich dużym minusem jest szybka utrata wartości, co doprowadza do powstawania złogów i osadów. IAT sprawdza się w silnikach z żeliwnym blokiem i głowicą z aluminium, ale należy je wymieniać co 2 lata. Organic Acid Technology opiera się na zastosowaniu dodatków kwasów organicznych. Płyny chłodnicze wykonane w tej technologii lepiej chłodzą, zabezpieczają i wytrzymują dłuższą eksploatację aż do 5 lat. Tworzą cieńszą warstwę ochronną, ale bardzo skuteczną. Stosuje się je w nowszych samochodach. Hybryd Organic Acid Technology łączy dodatki organiczne ze środkami krzemianowymi. Dzięki temu zyskuje się lepszą ochronę przeciwkorozyjną i dłuższe przebiegi między wymianami.