Wszystko, co warto wiedzieć o płynie chłodniczym

płyn chłodniczy

Optymalną temperaturę pracy silnika i utrzymanie jej na stałym poziomie zapewnia układ chłodzenia w samochodzie. Obowiązkiem każdego kierowcy jest regularna kontrola stanu technicznego układu chłodzenia. Do tego należy wybrać odpowiedni płyn do chłodnicy, sprawdzając jego poziom i podstawowe parametry.

Charakterystyka

Płyn chłodniczy odpowiada za przenoszenie energii cieplnej między silnikiem a chłodnicą. Odprowadza około 30% energii cieplnej, jaka zawiera się w spalonym paliwie. Płyn zabezpiecza przed zamarzaniem oraz zjawiskiem kawitacji czy wrzenia. Oprócz tego chroni elementy silnika i podzespoły układu chłodzenia przed korozją. Powstanie i odkładanie się wytrącenia w układzie chłodzenia nie ma miejsca dzięki zastosowaniu płynu. Podobnie jak woda, płyn ma właściwości przewodnictwa i dużą pojemność cieplną. Składa się w połowie z wody, a reszta to glikol etylowy bądź propylenowy i różne dodatki ochronne: inhibitor korozji czy środki, które działają przeciw korozji. Na rynku można spotkać gotowe płyny bądź koncentraty, które można połączyć z wodą destylowaną. Płyny mogą być o podwyższonej trwałości, zwiększonej wydajności chłodzenia lub uniwersalne.

Kolor ma znaczenie?

Na rynku spotkamy różnorodne kolory płynów chłodniczych. Natomiast nie wiąże się to z ich przeznaczeniem czy właściwościami. Wszystko zaczyna się od producentów. To właśnie oni chcieli wyróżnić swoją markę, stosując różne barwniki w płynach. Najczęściej wykorzystuje się płyny w kolorze niebieskim lub zielonym. Powstały w technologii IAT, tzw. Inorganic Additive Technlogy i zawierają dodatki nieorganiczne. Takie płyny należy wymieniać co 2 lata, gdyż szybko odkładają się krzemiany w podzespołach układu chłodzenia. Natomiast tworzą barierę ochronną i zabezpieczają przed korozją oraz odkładaniem się kamienia kotłowego. W nowszej technologii OAT, czyli Organic Acid Technology, zostały wyprodukowane płyny w kolorach czerwonym, różowym, niebieskim, pomarańczowym i fioletowym. Mają dodatki kwasów organicznych i 20-krotnie cieńszą warstwę przeciwkorozyjną, ułatwiającą wymianę ciepła z silnika do płynu czy z płynu do ścianek chłodnicy. Takie płyny wymienia się co 5 lat, ale nie można ich stosować w samochodach ze starszą konstrukcją. Zabarwienie płynu to też pewny rodzaj zabezpieczenia, np. przed przypadkowym spożyciem.