Kiedy należy wymienić płyn chłodniczy?

zbiornik na płyn do chłodnicy

Wymiana płynu chłodniczego powinna być przeprowadzana regularnie, jednak określenie konkretnego momentu może być różne w zależności od kilku czynników. w naszym artykule przedstawiamy najważniejsze z nich.

Typ używanego płynu chłodniczego

Różne rodzaje płynów chłodniczych mają odmienne właściwości i okresy eksploatacji. Na rynku dostępne są głównie dwa rodzaje płynów – G12 (czerwony) i G13 (różowy). Płyny te różnią się składem oraz trwałością. Płyn G12 ma zwykle okres eksploatacji wynoszący około 3 lata, natomiast płyn G13 może być używany nawet przez 5 lat. Płyn chłodniczy – jaki wybrać? Otóż warto zwrócić uwagę na specyfikację płynu chłodniczego zalecaną przez producenta samochodu oraz stosować się do jego wytycznych.

Przebieg samochodu

W przypadku nowych samochodów pierwsza wymiana płynu chłodniczego powinna nastąpić po przejechaniu około 100 000 km. Następne wymiany zaleca się co 60 000 – 80 000 km. Warto jednak pamiętać, że te wartości są jedynie orientacyjne i mogą różnić się w zależności od modelu samochodu oraz warunków eksploatacji.

W przypadku starszych pojazdów zaleca się wymianę płynu chłodniczego co najmniej raz na 2 lata. Warto jednak regularnie kontrolować stan płynu oraz jego poziom, gdyż może on ulegać zużyciu lub ubytkowi w wyniku ewentualnych wycieków czy uszkodzeń układu chłodzenia.

Objawy wskazujące na konieczność wymiany płynu chłodniczego

Wymiana płynu chłodniczego powinna być przeprowadzana nie tylko ze względu na przebieg czy czas eksploatacji samochodu, ale również w przypadku wystąpienia pewnych objawów. Należy zwrócić uwagę na takie sygnały, jak nieprawidłowa praca silnika, przegrzewanie się układu chłodzenia czy obecność osadów w płynie chłodniczym. W takich sytuacjach konieczna jest natychmiastowa wymiana płynu oraz ewentualne naprawy układu chłodzenia.

Niewłaściwa eksploatacja płynu chłodniczego może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika oraz układu chłodzenia. Płyn traci swoje właściwości antykorozyjne i przewodzące ciepło, co prowadzi do przegrzewania się silnika, korozji elementów układu chłodzenia oraz uszkodzeń uszczelnień. W efekcie może to skutkować kosztownymi naprawami.