Kierowcy dbają o własne bezpieczeństwo między innymi dbając o sprawny układ hamulcowy. Inwestowanie w klocki i tarcze sprawdzonych firm nie jest wystarczające. Należy pamiętać o bardzo ważnej rzeczy – okresowej wymianie płynu hamulcowego.
Jak często wymieniać płyn?
W Europie producenci aut rekomendują wymianę płynu hamulcowego co 2-3 lata. Inaczej może być w japońskich samochodach. Kierowca powinien sprawdzić obsługę swojego pojazdu w instrukcji bądź zapytać mechanika. Wymiana płynu to niewielka inwestycja w porównaniu do bezpieczeństwa, jakie nam daje. Samodzielna wymiana płynu jest dosyć prosta. Dzięki temu można zaoszczędzić pieniądze z wizyty w warsztacie. Do wymiany we własnym zakresie będą potrzebne podstawowe narzędzia jak podstawki pod samochód, a także pomoc drugiej osoby. Należy wiedzieć, że nowych płynów hamulcowych nie wolno ze sobą mieszać. Natomiast w pojazdach, które posiadają system ABS, samodzielna wymiana płynu może doprowadzić do osadzenia się brudu w zaworach pompy, uniemożliwiając skuteczne działanie hamulców.
Dlaczego trzeba wymieniać płyn?
Profesjonalny serwis do wymiany płynu hamulcowego używa specjalnego sprzętu. Odsysa on brudny płyn, dzięki czemu brud nie osadza się w elementach układu hamulcowego. Płyn hamulcowy jest higroskopijny i wraz z upływem czasu zaczyna pobierać wodę z otoczenia. Przez mikropory, które znajdują się w miękkich przewodach hamulcowych, woda dostaje się do płynu. Zawodnienie płynu powoduje utratę jego właściwości. W ten sposób spada jego temperatura wrzenia. Jest to bardzo niebezpieczne przy ostrym hamowaniu. Może to doprowadzić do zagotowania się płynu, pedał hamulca może wpaść w podłogę, a auto nie będzie mogło się zatrzymać. Poza tym płyn, który się zawodnił, może spowodować przedwczesne przerdzewienia sztywnych przewodów hamulcowych. Płyn, który nadaje się do eksploatacji, powinien mieć kolor słomkowy. Natomiast zużyty ma barwę mocno zaparzonej herbaty. Warto zadbać o regularne serwisowanie płynu hamulcowego, np. dzięki specjalnemu urządzeniu, które mierzy stopień jego zawodnienia w procentach.