Najlepszy smar do łożysk

Smar do łożysk

Łożyska toczne, by pracowały niezawodnie, muszą być odpowiednio smarowane. Smar do łożysk jest niezbędny do zmniejszenia tarcia. Zabezpiecza przed zużyciem i chroni powierzchnię łożyska przed korozją, a również służy do chłodzenia. Sposób smarowania i właściwości smaru wpływają na temperaturę pracy. Dlatego warto wiedzieć, jaki środek smarny należy użyć oraz kiedy go wymieniać.

Co lepsze?

Przy doborze sposobu smarowania, należy wiedzieć, czy zastosować smar plastyczny lub olej. Głównie właściwym wyborem do łożysk otwartych jest smar plastyczny. Argumentami, jakie przemawiają za użyciem smaru, są opłacalność i prostota. Jest łatwo utrzymywany w łożysku i oprawie. Dzięki temu węzły uszczelniające są prostsze niż podczas smarowania olejowego. Jednakże istnieją wyjątki, kiedy nie można zastosować smaru plastycznego. Pierwszy to warunki i czas pracy w stosunku do wymiany smaru. Drugim jest fakt, że olej smarujący stosuje się do innych celów, przykładem mogą być przekładnie. Trzecim jest kłopotliwe i kosztowe usuwanie zużytego smaru. Ostatnim jest konieczność odprowadzania ciepła przez krążący w obiegu olej.

Właściwy smar

Dobór odpowiedniego smaru do większości zastosowań zależy od asortymentu producenta. Smary plastyczne są opracowane z zastosowaniem najświeższej wiedzy odnośnie do smarowania łożysk tocznych. Ich jakość jest monitorowana cały czas. Rodzaj oleju bazowego, zagęszczacza oraz dodatków decydują o zakresie temperatur, w których można używać smaru plastycznego. Łożyska, które pracują z małymi prędkościami, ale pod dużymi obciążeniami muszą być smarowane smarem, który zawiera olej bazowy o wysokiej lepkości i dodatki EP. W przypadku bardzo wysokich obciążeń łożysk czas pracy smaru do wymiany jest na tyle krótki, że należy stosować smarowanie ciągłe lub olejowe. W sytuacji zmiany smaru plastycznego powinno wziąć się pod uwagę jego mieszalność z innymi smarami, bez niepożądanych skutków. Mieszalność z olejami konserwującymi jest zgodna z większością smarów plastycznych, oprócz fluorowanych smarów syntetycznych na bazie oleju z zagęszczaczem PTFE.