Oleje przekładniowe – charakterystyka i zastosowanie

oleje przekładniowe

O ile większość kierowców pamięta, jak ważna jest regularna wymiana oleju silnikowego, o tyle wielu z nich zapomina, że powinno się wymieniać także olej przekładniowy. Olej zawsze dobieramy do rodzaju skrzyni biegów (manualna, automatyczna, dwusprzęgłowa). Bezwzględnie powinniśmy też przestrzegać w tym zakresie zaleceń producenta samochodu. Jeśli nie mamy już do niego instrukcji, wystarczy poradzić się w Autoryzowanej Stacji Obsługi.

Klasyfikacja SAE J306

W przypadku olejów przekładniowych tak samo jak w przypadku olejów silnikowych najważniejszym parametrem jest ich lepkość. Tę producenci olejów podają zgodnie z klasyfikacją SAE J306. Podobnie jak w przypadku olejów silnikowych, wartość ta podawana jest przy pomocy dwóch liczb przedzielonych literą W. Pierwsza liczba mówi nam o lepkości zimowej oleju, a druga – o lepkości letniej. Im niższa wartość lepkości zimowej, tym dany olej przekładniowy w niższej temperaturze jest w stanie pracować. W normie SAE J306 wyróżnia się kilka klas lepkości: 70, 75, 80, 85, 90, 110, 140, 190 i 250. W naszym kraju, ze względu na panujące tu warunki pogodowe, najpopularniejsze są oleje od 75 do 90 (75W-90).

Klasyfikacja API

Klasyfikacja API mówi o jakości danego oleju, czyli o uszlachetniaczach wykorzystanych d jego produkcji. Im niższa klasa, tym olej gorzej wypada na tle innych. Oleje API GL1 to najniższa klasa olejów, obecnie bardzo rzadko można ją spotkać w sprzedaży. API GL2 zawiera dodatki antykorozyjne i przeciw spienianiu, dedykowany jest przekładniom pracującym w lekkich warunkach. API GL3 zawiera dodatki zapewniające lepszą smarowność i odporność na użycie. We współczesnych skrzyniach manualnych używa się obecnie najczęściej oleju API GL4 z dużą ilością dodatków uszlachetniających. API GL5 wykorzystywany w przekładniach pracujących pod średnimi i dużymi obciążeniami, a API GL6 tam, gdzie panują ekstremalnie ciężkie warunki.

Wymiana oleju przekładniowego

Olej przekładniowy wymienia się zazwyczaj co 80-100 tys. km. Jeśli zdecydowaliśmy się na zakup używanego samochodu, warto zrobić przed rozpoczęciem jego użytkowania i zaliczyć do czynności startowych, takich jak wymiana rozrządu czy filtrów. Wymiana oleju przekładniowego nie jest skomplikowana, w związku z czym nie jest też drogą usługą w warsztacie samochodowym. Stosunkowo tani jest również sam zakup oleju. Do przekładni wchodzi zazwyczaj około 1,5 do 2 l.


Warning: A non-numeric value encountered in /buwar2/wp-content/plugins/ultimate-social-media-plus/libs/controllers/sfsi_frontpopUp.php on line 64