Olej jest podstawowym i zarazem jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych pojazdu. Odpowiada za smarowanie silnika, jego chłodzenie, a także za oczyszczanie. Aby spełniał swoje zadanie, powinien być dobrany zgodnie z zaleceniami producenta auta. Jednym z ważniejszych parametrów jest lepkość.
Lepkość letnia i zimowa
Dobór oleju do samochodu uwarunkowany jest konstrukcją, typem i sposobem pracy silnika. Tylko właściwy produkt zapewnia optymalne warunki pracy i chroni właściciela przed poważną konsekwencją, jaką jest zatarcie silnika. Na rynku można dziś znaleźć wiele typów olejów, dlatego wybór wymaga konkretnej wiedzy. Zazwyczaj dostarcza jej producent danego modelu pojazdu. W specyfikacji auta podawana jest wartość określana jako lepkość oleju. W rzeczywistości parametr ten odnosi się do gęstości, czyli stopnia upłynnienia produktu w określonych warunkach temperaturowych.
Typowe oznaczenie na opakowaniu oraz to podawane w specyfikacji składa się z liczby i litery „W” oraz z drugiej liczby. Pierwsza z wartości odnosi się do lepkości oleju w warunkach zimowych, druga wskazuje na tę lepkość w okresie letnim. Pierwszy parametr powinien być jak najniższy, bowiem w temperaturach poniżej zera płynność oleju maleje, podobnie jak jego zdolności smarne. W przypadku gęstości letniej wyższy parametr zapewnia lepszą ochronę przy dużych przeciążeniach silnika, a niższy – energooszczędność.
Jakość oleju a ilość wydzielanej sadzy
Inną ważną cechą olejów samochodowych jest ilość wydzielanej sadzy podczas pracy silnika z konkretnym środkiem smarnym. Ma ona szczególne znaczenie dla samochodów wyposażonych w filtr cząstek stałych. Jest on odpowiedzialny za wyłapywanie takich cząstek, a gromadząc je w dużych ilościach bardzo szybko wyczerpie swoje możliwości i straci funkcjonalność. Efektem zablokowania filtra jest kosztowna wymiana sięgająca nawet 10 000 zł.
Oleje niskopopiołowe zalecane są przepisami Unii Europejskiej, a ich stosowanie ma na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Poza tym mała ilość sadzy ogranicza też lepkość produktu, co w niektórych warunkach może być dodatkową korzyścią.