Odpowiedni olej zabezpiecza dobre działanie silnika. Prawidłowe smarowanie silnika, jego oczyszczanie i chłodzenie to podstawowe funkcje tego magicznego płynu. Przy wymianie oleju należy zadbać o to, by był przystosowany do naszego auta. Inaczej można spodziewać się zatarcia silnika w najbliższym czasie. Dlatego sprawdzajmy poziom oleju co 1000 km na zimnym silniku oraz płaskiej powierzchni.
Wg zaleceń producenta
Przed zakupieniem oleju silnikowego, należy sprawdzić w instrukcji, jaką powinien mieć lepkość. Producenci aut dopuszczają stosowanie produktów o różnych lepkościach, mimo że zazwyczaj określają wyraźnie jego parametry. Lepkość odpowiada za gęstość, czyli tarcie wewnętrzne cząsteczek oleju. Parametry lepkości są oznaczane w następujący sposób 15W-40. Liczba „15” to lepkość zimowa, a „40” letnia. Gęstość zimowa powinna mieć najniższą wartość, by olej pozostawał bardziej płynny. Ma to bezpośredni wpływ na odpalanie silnika w niskich temperaturach. Natomiast przy niższych wartościach lepkości letniej olej staje się bardziej energooszczędny, a przy wyższych chroni silnik przy wysokich przeciążeniach. Tak czy inaczej, powinniśmy trzymać się skali w instrukcji obsługi, wyznaczonej przez producenta.
Z czego jest zrobiony?
Przy wyborze oleju silnikowego należy wiedzieć, z czego jest zrobiony. Na rynku mamy dostępne 3 rodzaje olejów: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Oleje silnikowe mineralne są przeznaczone do starszych aut. Nie obciążają uszczelnień silnika, to jest ich główna zaleta. Niestety ich wielkim mankamentem jest spadek lepkości i wydajności, co wpływa na problemy z odpaleniem samochodu zimą. Produkty półsyntetyczne są zrobione z 70% bazy mineralnej i 30% syntetycznej. One również są skierowane do starszych pojazdów, które nie mają wysokich wymagań przy smarowaniu. Są odporne na szybkie starzenie oraz nie obciążają uszczelnień silnika. Najwyższą jakość mają oleje syntetyczne lub specjalistyczne, np. sportowe. Ich lepkość w różnych temperaturach zmienia się tylko w małym stopniu, dzięki temu znoszą duże obciążenia termiczne. Na rynku można spotkać jeszcze oleje do silników diesla czy przyjazne filtrom cząstek stałych DPF.