Podstawowymi elementami eksploatacyjnymi każdego auta są filtry. Należy je wymieniać regularnie. Jest to obowiązek każdego kierowcy. Występuje kilka rodzajów filtrów, których rolą jest prawidłowa praca silnika i zagwarantowanie komfortu podróży. Na rynku znajdziemy szeroki wybór filtrów, kompatybilnych ze wszystkimi pojazdami. Ich systematyczna wymiana wydłuży czas eksploatacji auta i zapobiegnie jego kosztownym uszkodzeniom.
Filtr oleju i paliwa
Filtr oleju jest odpowiedzialny za filtrację oleju silnikowego w pojeździe. Wpływa bezpośrednio na jakość pracy silnika i jego niezawodność. Filtr wychwytuje gromadzące się zanieczyszczenia, dzięki czemu olej cały czas ma właściwości smarujące. Zazwyczaj co 15 tysięcy kilometrów obowiązkowo należy wymieniać filtr oleju lub raz w roku podczas wymiany oleju silnikowego. Natomiast filtr paliwa odpowiada za oczyszczanie paliwa z cząstek stałych czy osadów. Dzięki temu do silnika dochodzi czyste paliwo, które zabezpiecza części samochodowe, układ zasilania i wtryskowy przed korozją czy uszkodzeniami. Zanieczyszczenia, jakie przedostaną się do układu wtrysku, mogą spowodować groźne usterki. Filtr paliwa powinno wymieniać się co 40 tysięcy kilometrów.
Filtr powietrza i kabinowy
Filtr powietrza wpływa bezpośrednio na jakość pracy silnika. Znajduje się w układzie dolotowym. Odpowiada za filtrację oleju silnikowego tak, aby zanieczyszczenia, kurz, piasek czy owady nie dostawały się do środka. Jeżeli filtr powietrza będzie zatkany, wpłynie to negatywnie na osiągi silnika auta. Mechanicy zalecają wymianę filtra co 20 tysięcy kilometrów. Wyjątkami jest eksploatacja samochodu w bardzo zapylonym środowisku i wówczas ta część powinna być wymieniana częściej. Filtr kabinowy, inaczej nazwany pyłkowym, jest usytuowany w układzie nawiewu powietrza. Nie wpływa na sprawność auta, ale zdecydowanie poprawia komfort jazdy. Filtruje powietrze, które trafia do wnętrza kabiny pojazdu. Filtr przeciwpyłkowy należy wymieniać przynajmniej dwa razy do roku.