Szarpnięcia przy ruszaniu czy też długie przełączanie przełożeń to sygnały, które wskazują na konieczność wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów. Chcąc uniknąć niewłaściwego działania skrzyni biegów, lepiej jednak wymieniać olej przekładniowy regularnie zgodnie z zaleceniami producenta samochodu oraz w zależności od rodzaju samej skrzyni biegów. Najczęściej zaleca się wymianę oleju po przejechaniu 50-100 tys. km. W tym celu można skorzystać z dwóch metod: tradycyjnej lub dynamicznej. Którą z nich wybrać? O tym, jak prawidłowo wymienia się olej w automatycznej skrzyni biegów, piszemy poniżej.
Jak wygląda wymiana oleju przekładniowego?
Przed przystąpieniem do wymiany oleju przekładniowego najlepiej zapoznać się z zaleceniami producenta dotyczącymi samej czynności oraz doboru oleju. Zastosowanie źle dobranego środka może doprowadzić do uszkodzenia skrzyni biegów, dlatego też nie warto ryzykować. Wymiana oleju przy zastosowaniu metody tradycyjnej polega na tym, że najpierw spuszcza się stary olej, a następnie wlewa nowy. Taki sposób wymiany oleju, o ile sprawdza się w przypadku wymiany oleju silnikowego, o tyle okazuje się zupełnie nieskuteczny przy wymianie oleju przekładniowego. W ten sposób nie da się całkowicie usunąć zużytego oleju, a dolewanie nowego, nie daje możliwości pozbycia się wszystkich zanieczyszczeń.
W związku z tym przy zastosowaniu metody tradycyjnej wymiana oleju jest jedynie częściowa. O wiele skuteczniejsza okazuje się natomiast metoda dynamiczna, która polega na zastosowaniu specjalnego urządzenia na pracującym silniku. Urządzenie to jednocześnie usuwa zużyty olej i wtłacza nowy. Metoda dynamiczna pozwala usunąć wszystkie zanieczyszczenia zgromadzone w skrzyni biegów, więc w przeciwieństwie do metody tradycyjnej wymiana oleju jest całkowita. Ponadto przy wykonywaniu wymiany z zastosowaniem metody dynamicznej często wypłukuje się zanieczyszczenia, dolewając środek płuczący do starego oleju. Taki zabieg przyspiesza usuwanie osadów, a co się z tym wiąże również i zmniejsza zużycie nowego oleju, który podczas wymiany dynamicznej wymywa zanieczyszczenia.