Chemia samochodowa to ważny dział asortymentowy. Zapewnia on dostawę płynów eksploatacyjnych, środków smarnych i kosmetyków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Wszystkie preparaty chemiczne muszą spełniać określone wymogi. Zalicza się do nich również płyn hamulcowy.
Rodzaje płynów hamulcowych i klasyfikacja DOT
Pomimo stosowania w publikacjach pojęcia „rodzaje płynów hamulcowych”, w rzeczywistości 95% samochodów na świecie korzysta z pierwszej grupy produktów tworzonych na bazie estrów glikolowych. Pozostałe dwie grupy są mało znaczące w kontekście globalnym. Specjalne płyny hamulcowe LHM stosuje jedynie Citroen, który zastępuje produkty glikolowe olejami mineralnymi. Trzecią grupę tworzą oleje silikonowe DOT 5 – właściwe jedynie dla pojazdów wojskowych. Stąd opisane poniżej właściwości odnoszą się do głównej kategorii, zależnie od proporcji składników określanej symbolami DOT 3, DOT 4 i DOT 5,1.
Najważniejsze właściwości płynów hamulcowych
Płyn hamulcowy odpowiada za sprawność całego układu, a w konsekwencji za bezpieczeństwo jazdy. W tej sytuacji powinien on mieć określone cechy fizyczne, dzięki którym możliwe będzie wykonanie przypisanej mu pracy. Skład i właściwości określają polskie normy, zaś najważniejsze cechy to:
- niska ściśliwość, także przy zmiennych temperaturach i ciśnieniu,
- stała temperatura wrzenia, niezależnie od zmian temperatury całego układu, jakie powoduje skraplająca się woda,
- niska temperatura krzepnięcia, która decyduje również o poziomie lepkości produktu,
- smarowanie części ruchomych, które zmniejsza poziom tarcia i ogranicza zużycie tłoków w pompie hamulcowej,
- zgodność materiałowa parametrów płynu z parametrami układu,
- ochrona antykorozyjna,
- odporność na utlenianie i stabilność termiczna, która zapobiega starzeniu się płynu pod wpływem wysokich temperatur, jakie powstają w momencie hamowania.
Właściwości płynów hamulcowych są niezwykle istotne dla sprawności całego układu. Podobnie jak pozostała chemia samochodowa, ich receptury wymagają zatwierdzania specjalnych instytucji nadzorujących, co gwarantuje ich właściwą jakość i bezpieczeństwo jazdy.