Płyn chłodniczy pełni w samochodzie istotną rolę. Jego głównym zadaniem jest wydłużenie żywotności układu chłodzenia jednostki napędowej. Co więcej, zapobiega przed zamarzaniem i co ważne przed przegrzewaniem pojazdu. Mianowicie w trakcie spalania paliwa wytwarzane są duże ilości ciepła, które mogą uszkadzać system napędowy. Te nadmiary pochłania układ chłodniczy, który je schładza poprzez płyn do chłodnic i ponownie wprowadza do obiegu. Oprócz tego płyn zabezpiecza chłodnicę przed korozją oraz przeciwdziała wytrącaniu się osadom. Niezwykle ważna jest zatem kontrola jego poziomu oraz regularna wymiana, którą powinno się przeprowadzać co 3-5 lat. W międzyczasie kluczowe jest uzupełnianie braków przy wykorzystaniu wyłącznie przeznaczonych do tego celu płynów.
Czy można mieszać płyny chłodnicze?
Najczęściej zadawanym pytaniem wśród właścicieli samochodów jest to, czy płyny chłodnicze można ze sobą mieszać. Odpowiedź, jaką uzyskują, zazwyczaj nie jest jednoznaczna, gdyż w pewnych sytuacjach mieszanie jest dopuszczalne, a w nich niezalecane. Płyny do chłodnic można ze sobą łączyć wyłącznie wtedy, gdy mają takie same parametry i pakiety inhibitorów. Wszystkie tego rodzaju informacje powinny być zawarte na opakowaniach produktów i ściśle kontrolowane przez użytkowników aut. Mianowicie nie miesza się płynów o różnych składach i tych wyprodukowanych w odmiennych technologiach. Przykładowo niewskazane jest łącznie płynów, które posiadają krzemiany z tymi, które ich nie mają. Tak samo nie powinno się jednocześnie korzystać z produktów starszej generacji z nowościami na rynku.
Zmieszanie płynów, które nie posiadają takich samych parametrów, może być szkodliwe dla układów chłodniczych i silnika. Skutki takiego czynu zazwyczaj nie są widoczne od razu, ale można je odczuć dopiero po upływie określonego czasu. Niewłaściwe użycie płynów chłodniczych może zmniejszyć właściwości antykorozyjne lub pogorszyć pracę systemu chłodniczego. Jeśli zatem płyn nie jest uniwersalny i jest stosowany wyłącznie do określonych układów chłodniczych, lepiej nie wykorzystywać go do wszystkich pojazdów. Warto przy tym pamiętać, że na wartość płynów do chłodnic znikomy wpływ ma ich kolor. Zdarza się tak, że produkty o takich samych kolorach mają inne parametry, a te, które widocznie się różnią, są niemalże identyczne, dlatego też to nie barwa, a właściwości określone na etykiecie powinny decydować o użyciu.
Czy płyn chłodniczy można mieszać z wodą?
Bezpieczniejszym rozwiązaniem jest mieszanie płynu do chłodnic z wodą. Dolanie niewielkiej ilości nie powinno zagrozić silnikowi. Niemniej jednak nie warto też przesadzać. Z wody destylowanej lub zmineralizowanej można korzystać wyłącznie w awaryjnych sytuacjach i lepiej, aby były to działania tymczasowe. W niektórych układach natomiast takie rozwiązanie może być zalecane latem. Mianowicie woda przy wysokiej temperaturze szybko odparowuje z płynu i obniża spadek jego poziomu. Jednocześnie jednak nie należy zapominać o tym, że dolewanie wody do płynu jest zabronione zimą, zwłaszcza przy ujemnych temperaturach, kiedy istnieje duże ryzyko zamarzania.