Przy doborze i eksploatacji płynów chłodniczych należy pamiętać o 4 podstawowych zasadach. Pierwszą jest używanie odpowiedniego preparatu do danego układu. Jeżeli nie mamy wiedzy, jaki płyn wybrać, warto użyć produktu markowego. Należy wiedzieć, by przed każdą wymianą przepłukać układ chłodzenia. Lepiej nie mieszać płynów, mimo że jest to ogólnodostępna praktyka. Warto poznać technologię płynu chłodniczego i mieć świadomość tego, co kupujemy.
Różnice płynów chłodniczych
Najlepszym, a zarazem najbardziej kontrowersyjnym czynnikiem chłodzącym jest woda. Ma same zalety, ale wielkim minusem jest jej zamarzanie w temperaturach poniżej 0 stopni Celsjusza. Dlatego obecnie standardem jest stosowanie płynu chłodniczego z glikolami etylenowymi i propylenowymi. Częściej stosuje się glikole etylenowe, mimo że są bardziej toksyczne. Nie zamarzają w temperaturach nawet do -11,5 stopni Celsjusza. Natomiast glikol propylenowy jest droższy i mniej toksyczny. Nie krystalizuje się, ale gęstnieje wraz ze spadkiem temperatury. Podstawową cechą płynu chłodniczego powinna być dobra reakcja na wysokie temperatury i niezamarzanie. Oprócz tego powinien dbać o dobrą kondycję elementów metalowych w układach chłodzenia, połączeń gumowych, klejów czy innych tworzyw sztucznych. Inhibitory zapobiegają korozji oraz pienieniu się płynu.
Nowoczesne technologie
Płyny chłodnicze produkuje się w 3 technologiach: IAT, OAT, HOAT. Inorganic Additive Technology powstaje przez dodatki nieorganiczne jak krzemiany i azotany. Tworzą one ochronną barierę na całej powierzchni układu chłodzenia. Ich dużym minusem jest szybka utrata wartości, co doprowadza do powstawania złogów i osadów. IAT sprawdza się w silnikach z żeliwnym blokiem i głowicą z aluminium, ale należy je wymieniać co 2 lata. Organic Acid Technology opiera się na zastosowaniu dodatków kwasów organicznych. Płyny chłodnicze wykonane w tej technologii lepiej chłodzą, zabezpieczają i wytrzymują dłuższą eksploatację aż do 5 lat. Tworzą cieńszą warstwę ochronną, ale bardzo skuteczną. Stosuje się je w nowszych samochodach. Hybryd Organic Acid Technology łączy dodatki organiczne ze środkami krzemianowymi. Dzięki temu zyskuje się lepszą ochronę przeciwkorozyjną i dłuższe przebiegi między wymianami.