Niektórzy właściciele samochodów osobowych zastanawiają się, czy mogliby do swoich aut wlać olej dedykowany dla ciężarówek, gdyż akurat taki mają pod ręką. Już na wstępie przestrzegamy: to zdecydowanie zły pomysł. Samochody ciężarowe są eksploatowane zupełnie inaczej niż zwykłe osobówki. Dlatego też olej silnikowy, który jest w nich używany, ma służyć nieco innym celom.
Skład oleju
Oleje do różnych typów pojazdów różnią się od siebie składem. Jednym z ważnych składników oleju silnikowego są przeciwutleniacze. Ich zadaniem jest ochrona przed przeciążeniami cieplnymi. W samochodach osobowych są one okresowe. W autach ciężarowych przeciwutleniacze muszą zadbać o to, aby silnik wytrzymywał bardzo długie trasy i to aż do momentu, w którym kierowca wymieni po raz kolejny płyny w pojeździe. W olejach dla aut osobowych i ciężarowych różna jest też zawartość dyspersantów. Są one odpowiedzialne za zapobieganie sklejaniu się cząsteczek sadzy w większe skupiska. Jak łatwo można się domyślić, ciężarówki zużywają więcej paliwa, co bezpośrednio przekłada się na więcej sadzy w ich silnikach. Oznacza to, że oleje dla aut ciężarowych muszą być bogate w większą ilość dyspersantów. Olej do ciężarówki powinien być ponadto olejem wysokopopiołowym, aby zabezpieczać pierścienie tłokowe przed korozją i zbyt szybki wyeksploatowaniem się tulei cylindrów.
Różnice w wymianie oleju
Jeśli chodzi o pojazdy ciężarowe i osobowe, różnica nie istnieje tylko w składach olejów, ale również w częstotliwości ich wymiany. Właściciele aut osobowych wymieniają olej raz do roku lub co 10 tys. km. W ciężarówkach krótkodystansowych (np. budowlanych), robi się to co 30 tys. km, w zwykłych ciężarówkach dystrybucyjnych – co 50 tys. km, a dalekobieżnych gigantach – nawet co 100 tys. km. W wyborze najlepszego oleju dla danego typu silnika zawsze może pomóc renomowana hurtownia olejów, zachęcamy więc do kontaktu z naszymi specjalistami. Źle dobrany olej może znacząco wpłynąć na krótszą żywotność samochodu.