Różnice w olejach samochodowych

oleje samochodowe

Najczęstszymi przyczynami ubytku oleju w samochodzie są nieszczelności silnika, takie jak wycieki przez np. simeringi czy uszczelki. Zużycie układu tłokowo-korbowego czy uszczelniaczy zaworów również powoduje nadmierne spalanie oleju. Natomiast w pojazdach z turbodoładowanymi silnikami wysokoprężnymi powodem może być awaria turbosprężarki. Dlatego warto co jakiś czas sprawdzać olej w swoim aucie, by nie doprowadzić do kosztownych napraw i wyrzucania go do układu wydechowego. Należy wówczas wiedzieć, jaki olej wybrać do silnika benzynowego i diesla.

Silnik benzynowy

Przy wyborze oleju samochodowego należy kierować się przebiegiem i stanem silnika. Należy wiedzieć, który olej będzie odpowiedni do naszego auta: mineralny, syntetyczny czy półsyntetyczny. Do starych samochodów z silnikami benzynowymi nie powinno używać się rzadkich olejów, a do nowych olejów mineralnych. Oleje przeznaczone do silników benzynowych podlegają klasyfikacji ACEA. Klasy A1 i A2 to najtańsze i najsłabsze oleje, które pasują tylko do silników starych, gaźnikowych i takich, które mają jednopunktowy wtrysk paliwa. Najczęściej wykorzystuje się oleje z klasy A3. Kierowane są do standardowych aut osobowych, pojazdów sportowych o zwiększonych osiągach. Natomiast do silników z wielopunktowym wtryskiem paliwa stosuje się oleje klasy A4 i A5. Te najnowocześniejsze konstrukcje wymagają wysokiej jakości oleju.

Silnik diesla

Silniki diesla są jednostkami dosyć skomplikowanymi i narażonymi na silne przeciążenia. Wynika to z szybszego uzyskania maksymalnych obrotów, co dla silnika oznacza znacznie trudniejsze warunki pracy. Turbodoładowanie, system common rail czy filtr DPF tworzą dodatkowe wyzwania przed producentami olejów. Do silników diesla używa się olejów z minimalną zawartością siarki, fosforu i potasu, czyli tzw. Low SAPS. Pyły czy popioły powodują zablokowanie filtrów lub innych elementów, a w dłuższej perspektywie awarię silnika. Producenci zalecają przede wszystkim oleje z oznaczeniem ACEA C3, mimo że na rynku jest dostępna klasyfikacja od C1 do C4. Oleje LongLife przeznaczone są do silników diesla o intensywnej pracy. Zawsze należy sprawdzić, czy olej silnikowy spełnia normy producenta auta oraz czy jest możliwość wydłużenia okresów między kolejnymi wymianami oleju.


Warning: A non-numeric value encountered in /buwar2/wp-content/plugins/ultimate-social-media-plus/libs/controllers/sfsi_frontpopUp.php on line 64