Płyn chłodniczy jest stosowany w samochodowych układach chłodzenia zamiast wody ze względu na charakteryzującą go znacznie niższą temperaturę krzepnięcia oraz wyższą temperaturę wrzenia. Jest odpowiedzialny za odbieranie temperatury oraz energii cieplnej z silnika i przenoszenie jej do chłodnicy.
Dzięki odpowiedniemu składowi chemicznemu tego środka kanały chłodnicze są mniej narażone na działanie korozji i gromadzenie się w nich kamienia. Dobrej jakości płyn do chłodnic ma także właściwości przeciwzamarzające, co pozwala stosować go także zimą. Dzieląc płyny chłodnicze według kryterium składu, można wyróżnić trzy rodzaje: płyny chłodnicze IAT, OAT oraz HOAT.
IAT to płyn wykorzystywany w starszych modelach samochodów, a w jego składzie pojawiają się głównie składniki nieorganiczne. Tworzą powłokę na powierzchni układu chłodzenia. Trzeba wymieniać go co 2 lata, ponieważ dłuższe użytkowanie może zablokować kanały wodne, wpływając negatywnie na funkcjonalność chłodnicy. Z kolei płyny OAT, tworzą nieco cieńszą warstwę ochronną o podobnej skuteczności i stosowane są w nowszych modelach pojazdów. Ich wymiana może nastąpić nawet raz na 5 lat. Do aluminiowych układów chłodniczych sprawdzą się płyny HOAT, bazujące na hybrydowych dodatkach organicznych. Ich wymiana także nie musi mieć miejsca tak często, jak w przypadku płynów IAT.
O czym warto pamiętać wybierając płyn chłodniczy?
W związku z tym, że na rynku istnieje szereg różnych płynów chłodniczych, warto posiadać na ich temat, chociaż podstawową wiedzę. Do chłodzenia aut dostawczych, osobowych oraz ciężarowych sprawdzi się między innymi oferowany przez naszą firmę płyn chłodniczy borygo, który jest gotowym produktem. Nie jest to jednak jedyna opcja, ponieważ można zdecydować się także na koncentrat, który należy zmieszać w odpowiednich proporcjach z wodą. Wybór koncentratu wiąże się jednak z koniecznością przestrzegania zaleceń w kwestii proporcji, umieszczonych na opakowaniu produktu.
Warto także pamiętać, że kolor płynu chłodniczego nie świadczy w żaden sposób o parametrach tego produktu. Jest to jedynie aspekt wyróżniający go na tle konkurencji. Nie wolno pod żadnym pozorem mieszać ze sobą różnych płynów chłodniczych. Mogą one posiadać inne dodatki uszlachetniające, które będą się wzajemnie eliminować. Podpowiedź, jaki rodzaj cieczy wybrać do konkretnego modelu auta znajduje się także w jego instrukcji obsługi.