Płyn do chłodnic – co warto o nim wiedzieć?

płyn do chłodnic

Praca silnika samochodowego wiąże się z wytwarzaniem bardzo wysokich temperatur. Do jego ochrony przed ciągłym przegrzewaniem wykorzystuje się układ chłodzenia. Jego działanie byłoby jednak niemożliwe bez odpowiedniej ilości płynu do chłodnic. Co warto wiedzieć o tym preparacie?

Płyn do chłodnic to nie woda

Kilkadziesiąt lat wstecz samochody stojące na poboczu z otwartą klapą, spod której wydostawał się obłok gorącej pary były częstym widokiem. W ten sposób dawał o sobie znać przegrzany silnik – tak objawiała się zbyt mała ilość płynu w chłodnicy. Standardowym ratunkiem w tamtych czasach było dolanie do zbiornika wody z najbliższego dostępnego źródła. Dziś już wiadomo, że była to metoda desperacka, a rozcieńczanie specjalistycznego płynu niedestylowaną wodą niesie za sobą poważne konsekwencje.

Podstawową informacją, jaką powinien posiadać kierowca na temat płynu do chłodnic, jest jego skład oparty na glikolu. Im mniejsza jest jego zawartość w cieczy, tym gorsze są też właściwości chłodzące. Efektem rozcieńczania może być całkowita utrata tych zdolności i doprowadzenie do przegrzania silnika. Jeśli – z uwagi na określone okoliczności – dolanie wody jest niezbędne, jedyny dopuszczalny środek to demineralizowana woda w butelkach. Dodatek kranówki spowoduje odkładanie się kamienia w chłodnicy, a w konsekwencji również zatkanie przewodów.

Czym uzupełniać niedobory płynu?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta – preparatem, który już znajduje się w układzie chłodzenia. Zazwyczaj kierowcy kupują go w opakowaniach o określonej pojemności, dlatego przewidujący właściciele pojazdów mogą zaopatrzyć się w nieco większą ilość tego środka. Planowanie dłuższej podróży wymaga starannego przygotowania samochodu, jeśli jednak zapomnieliśmy o takim zabezpieczeniu, w sytuacjach awaryjnych jedynym rozwiązaniem jest zakup wody demineralizowanej na stacji paliw. Dolewanie takiego rozcieńczacza też powinno odbywać się pod kontrolą. Standardowo do chłodnicy wlewa się koncentrat i wodę w proporcjach 1:1. Uzupełniając niedobory płynem, można również zastosować taką mieszankę. Jeśli sytuacja drogowa zmusi kierowcę do wlania sporych ilości płynu innej marki, zalecana jest w jak najbliższym czasie jego całkowita wymiana.