Jaki olej silnikowy wybrać?
Odpowiedni olej zabezpiecza dobre działanie silnika. Prawidłowe smarowanie silnika, jego oczyszczanie i chłodzenie to podstawowe funkcje tego magicznego płynu. Przy wymianie oleju należy zadbać o to, by był przystosowany do naszego auta. Inaczej można spodziewać się zatarcia silnika w najbliższym czasie. Dlatego sprawdzajmy poziom oleju co 1000 km na zimnym silniku oraz płaskiej powierzchni.
Wg zaleceń producenta
Przed zakupieniem oleju silnikowego, należy sprawdzić w instrukcji, jaką powinien mieć lepkość. Producenci aut dopuszczają stosowanie produktów o różnych lepkościach, mimo że zazwyczaj określają wyraźnie jego parametry. Lepkość odpowiada za gęstość, czyli tarcie wewnętrzne cząsteczek oleju. Parametry lepkości są oznaczane w następujący sposób 15W-40. Liczba „15” to lepkość zimowa, a „40” letnia. Gęstość zimowa powinna mieć najniższą wartość, by olej pozostawał bardziej płynny. Ma to bezpośredni wpływ na odpalanie silnika w niskich temperaturach. Natomiast przy niższych wartościach lepkości letniej olej staje się bardziej energooszczędny, a przy wyższych chroni silnik przy wysokich przeciążeniach. Tak czy inaczej, powinniśmy trzymać się skali w instrukcji obsługi, wyznaczonej przez producenta.
Z czego jest zrobiony?
Przy wyborze oleju silnikowego należy wiedzieć, z czego jest zrobiony. Na rynku mamy dostępne 3 rodzaje olejów: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Oleje silnikowe mineralne są przeznaczone do starszych aut. Nie obciążają uszczelnień silnika, to jest ich główna zaleta. Niestety ich wielkim mankamentem jest spadek lepkości i wydajności, co wpływa na problemy z odpaleniem samochodu zimą. Produkty półsyntetyczne są zrobione z 70% bazy mineralnej i 30% syntetycznej. One również są skierowane do starszych pojazdów, które nie mają wysokich wymagań przy smarowaniu. Są odporne na szybkie starzenie oraz nie obciążają uszczelnień silnika. Najwyższą jakość mają oleje syntetyczne lub specjalistyczne, np. sportowe. Ich lepkość w różnych temperaturach zmienia się tylko w małym stopniu, dzięki temu znoszą duże obciążenia termiczne. Na rynku można spotkać jeszcze oleje do silników diesla czy przyjazne filtrom cząstek stałych DPF.
Rodzaje filtrów samochodowych
Podstawowymi elementami eksploatacyjnymi każdego auta są filtry. Należy je wymieniać regularnie. Jest to obowiązek każdego kierowcy. Występuje kilka rodzajów filtrów, których rolą jest prawidłowa praca silnika i zagwarantowanie komfortu podróży. Na rynku znajdziemy szeroki wybór filtrów, kompatybilnych ze wszystkimi pojazdami. Ich systematyczna wymiana wydłuży czas eksploatacji auta i zapobiegnie jego kosztownym uszkodzeniom.
Filtr oleju i paliwa
Filtr oleju jest odpowiedzialny za filtrację oleju silnikowego w pojeździe. Wpływa bezpośrednio na jakość pracy silnika i jego niezawodność. Filtr wychwytuje gromadzące się zanieczyszczenia, dzięki czemu olej cały czas ma właściwości smarujące. Zazwyczaj co 15 tysięcy kilometrów obowiązkowo należy wymieniać filtr oleju lub raz w roku podczas wymiany oleju silnikowego. Natomiast filtr paliwa odpowiada za oczyszczanie paliwa z cząstek stałych czy osadów. Dzięki temu do silnika dochodzi czyste paliwo, które zabezpiecza części samochodowe, układ zasilania i wtryskowy przed korozją czy uszkodzeniami. Zanieczyszczenia, jakie przedostaną się do układu wtrysku, mogą spowodować groźne usterki. Filtr paliwa powinno wymieniać się co 40 tysięcy kilometrów.
Filtr powietrza i kabinowy
Filtr powietrza wpływa bezpośrednio na jakość pracy silnika. Znajduje się w układzie dolotowym. Odpowiada za filtrację oleju silnikowego tak, aby zanieczyszczenia, kurz, piasek czy owady nie dostawały się do środka. Jeżeli filtr powietrza będzie zatkany, wpłynie to negatywnie na osiągi silnika auta. Mechanicy zalecają wymianę filtra co 20 tysięcy kilometrów. Wyjątkami jest eksploatacja samochodu w bardzo zapylonym środowisku i wówczas ta część powinna być wymieniana częściej. Filtr kabinowy, inaczej nazwany pyłkowym, jest usytuowany w układzie nawiewu powietrza. Nie wpływa na sprawność auta, ale zdecydowanie poprawia komfort jazdy. Filtruje powietrze, które trafia do wnętrza kabiny pojazdu. Filtr przeciwpyłkowy należy wymieniać przynajmniej dwa razy do roku.
Jak powstaje olej samochodowy?
Olej samochodowy powstaje dzięki wielogodzinnej pracy inżynierów i naukowców. Obecnie oleje utrzymują długo swoje właściwości, dzięki czemu codziennie chronią silnik, bez względu na warunki atmosferyczne. Zaawansowana technologia pozwala zachować samochód w dobrym stanie technicznym przez długi czas. Warto pamiętać, że nawet najlepsze oleje należy wymieniać systematycznie ze względu na zanieczyszczenia, jakie się w nim gromadzą podczas jazdy.
Opracowanie receptury
Dobry olej samochodowy to odpowiedni dobór składu chemicznego. Receptury są owiane tajemnicą przez producentów. Podstawę tworzy miks bazy olejowej i dodatków uszlachetniających, które w pełni chronią silnik. Dodatków olejowych jest wiele, wszystko zależy od typu oleju, jaki wybierzemy do naszego auta. Detergenty i dyspergatory, jakie znajdują się w składzie, pełnią funkcje ochronne. Dzięki nim na ścianach cylindrów, tłoków i pierścieni nie tworzy się osad ani nie gromadzą się zanieczyszczenia stałe jak np. szlam niskotemperaturowy. Dodatki smarnościowe zmniejszają współczynnik tarcia oraz zużycie powierzchni współpracujących. W składzie można jeszcze znaleźć m.in. modyfikatory tarcia, inhibitory korozji i utleniania, depresatory, modyfikatory reologiczne i inne dodatki wielofunkcyjne.
Laboratoria
Każdy producent oleju silnikowego ma swoje centrum badawcze. Pracują tam zespoły doświadczonych ludzi, inżynierów i naukowców. Ich celem jest takie dobranie właściwości oleju, by zmniejszyć zużycie paliwa, poprawić jego osiągi i zapewnić ochronę części przed szybkim zużyciem. Żeby znaleźć właściwą recepturę, należy wielokrotnie eksperymentować z różnymi dodatkami. Mieszanki olejowe poddawane są badaniom chemicznym i fizycznym. Podstawą w każdym laboratorium są testy reologiczne, płynięcia i stabilności parametrów w różnych temperaturach. Nową formułę oleju testuje się wielokrotnie na konkretnym silniku w normalnych i ekstremalnych warunkach. Jeżeli przejdzie pozytywnie cykl badawczy, wówczas jest dopuszczany do produkcji, a później sprzedaży.
Filtry samochodowe. Dlaczego są tak ważne?
Filtry samochodowe, jak sama nazwa wskazuje, mają za zadanie odfiltrowywać zanieczyszczenia, które miałyby dostać się do samochodu. W każdym aucie jest ich co najmniej kilka i chronią one różne jego podzespoły. Regularna wymiana filtrów jest niezwykle ważna. Niedopilnowanie tego obowiązku może skutkować uszkodzeniami pojazdu, a nawet skróceniem jego żywotności. Współczesne samochody w większości posiadają różne filtry, dedykowane do danego modelu. Należy więc dokładnie sprawdzić, jakiego filtra potrzebujemy. Źle dopasowany model nie będzie dobrze spełniał swojej funkcji.
Filtr powietrza
Filtr powietrza oczyszcza powietrze zasysane do silnika z wszelkich zanieczyszczeń. Jeśli wybierzemy model o złej przepustowości może on niedokładnie oczyszczać powietrze lub wpuszczać go do silnika za mało, co może skutkować zwiększonym spalaniem. Jeśli auto użytkowane jest w wyjątkowo zapylonym obszarze, filtr powietrza należy wymieniać częściej niż nakazuje producent danego modelu auta.
Filtr paliwa i filtr wstępny
Filtr paliwa nie tylko oczyszcza paliwo z ciał stałych, ale również oddziela z niego cząstki wody. Jeśli używamy paliwa niskiej jakości, filtr paliwa trzeba zmieniać częściej niż co 40tys km. Działanie filtrów w autach na benzynę i na ropę nieco się od siebie różni.
Filtr oleju
Filtr oleju usuwa z niego wszelkiego rodzaju odpadki, które mogą powstawać przy pracy silnika, takie jak np. opiłki czy malutkie odłamki. Jeśli filtr nie wykonuje swojego zadania poprawnie może dojść do zanieczyszczenia silnika, a nawet do jego uszkodzenia.
Filtr kabinowy
Ten filtr ma za zadanie oczyszczać powietrze, które wpada do środka auta z nawiewu. Dzięki niemu do auta nie wpadają żadne fruwające na wietrze listki czy pióra. Nowoczesne filtry czyszczą też powietrze z pyłów i smogu. Na nieczyszczonych filtrach zbiera się brud, który jest pożywką dla bakterii i grzybów, a co za tym idzie – trafiają one do płuc pasażerów danego samochodu i powodują nieprzyjemny zapach w samochodzie, gdy włączymy nawiew.
Samodzielna wymiana oleju samochodowego
Olej samochodowy wymienia się w zależności od potrzeb i zaleceń producenta danego modelu samochodu. Najlepiej robić to po osiągnięciu od 10 do 15 tys. km lub po roku od ostatniej wymiany. Olej odpowiada za smarowanie podzespołów silnika i minimalizuje tarcia, co wpływa na trwałość silnika. Co za tym idzie – za oszczędność w zużyciu paliwa i przyszłych naprawach. Warto używać olejów dobrej jakości.
Odpowiednie przygotowanie
Przygotowując się do samodzielnej wymiany oleju, należy wiedzieć o kilku kwestiach. Po pierwsze, jaką klasę i rodzaj oleju samochodowego wybrać. Najlepiej zgodnie z zaleceniami producenta auta lub wcześniejszymi wymianami. Następnie trzeba sprawdzić, ile litrów będzie nam potrzebne, wszystko jest zależne od pojemności silnika. Kolejna kwestia to znalezienie poziomego podłoża. Najlepszy będzie garaż z kanałem – może któryś ze znajomych użyczy nam swojego? Po wstawieniu auta na kanał powinniśmy go zabezpieczyć, by się nie stoczyło i nie zrobiło nam krzywdy. Przed wymianą oleju należy rozgrzać silnik, by pozbyć się jak najszybciej starego płynu. Po wyłączeniu silnika i założeniu gumowych rękawic można brać się do dzieła.
Czas start
Pamiętajmy, że wlewanie starego oleju do kanalizacji jest nielegalne. Zużyty płyn oddaje się do utylizacji, dlatego wcześniej trzeba sprawdzić specjalne do tego miejsca. Przepracowany olej powinien trafić do specjalnego pojemnika. Umieszcza się go pod misą olejową i odkręca korek odpowiednim narzędziem. By nie dopuścić do zabrudzenia podłoża, warto obłożyć go starymi gazetami. Po wycieknięciu oleju wymienia się starą uszczelkę wraz z filtrem oraz podkładki korka spustowego. Po wyczyszczeniu i montażu powyższych elementów wlewa się większość oleju i czeka aż rozpłynie po silniku. Bagnetem sprawdza się stan substancji, powinien sięgać do poziomu trochę ponad połowę. Następnie powinno się uruchomić auto i po 15 minutach znowu sprawdzić stan oleju. Jeżeli nie ma żadnych wycieków wymiana odbyła się prawidłowo.
OLEJ JEDNO CZY WIELOSEZONOWY?
Oleje silnikowe pełnią wiele ważnych funkcji w pracy samochodu. Dzięki nim części ruchome w silniku nie ścierają się, olej je także uszczelnia. Oleje samochodowe chronią silniki przed korozją, brudem, drganiami i zapewniają ich dłuższą żywotność. Na rynku dostępnych jest wiele różnych produktów zarówno jedno, jak i wielosezonowych. Kierowcy od lat sprzeczają się, który typ oleju jest lepszy. Większość z nich uważa, że prym wiedzie olej wielosezonowy.
Tylko na sezon
Olej sezonowy spełnia swoją rolę tylko w danym sezonie. Jeśli jest to produkt przeznaczony na lato, na zimę powinno się go wymienić, gdyż może wręcz silnikowi zaszkodzić. W zimie świetnie sprawdzają się oleje płynne, gdyż ułatwiają one rozruch zimnego silnika. W lecie z kolei, gdy na zewnątrz panują upały, lepiej używać olejów lepkich. Problematyczna w używaniu olejów sezonowych jest… polska pogoda. W naszym klimacie zdarzają dość ciepłe i krótkie zimy, które sprawiają, że używanie oleju zimowego nie ma większego sensu. Dlatego coraz więcej kierowców decyduje się na wlewanie do swoich pojazdów olejów wielosezonowych.
Olej wielosezonowy
Olej sezonowy, jak sama nazwa wskazuje idealnie sprawdza się przez cały rok. Jego parametry sprawiają, że silnik może płynnie pracować zarówno na dużym mrozie, jak i podczas największych upałów. Właściciel auta nie musi więc martwić się o kaprysy polskiej pogody oraz o to, czy samochód bez problemu zapali. Olej sezonowy oczywiście trzeba regularnie wymieniać, zgodnie z zaleceniami producenta danego modelu samochodu. Wiele olejów ma idealnie dopracowaną lepkość – to z kolei przekłada się na niższe zużycie paliwa. Warto więc kupować oleje najwyższej jakości. Te najlepsze maja jeszcze kilka właściwości. Ich skład stworzony został tak, by olej dodatkowo zapobiegał osadzaniu się cząstkom sadzy na elementach silnika. Olej wielosezonowy daje komfort kierowcom, gdyż nie muszą oni zajmować się jego wymianą co pół roku, tylko zdecydowanie rzadziej.
Mity na temat wymiany oleju
Olej silnikowy jest niezbędny do funkcjonowania samochodu, tak jak krew dla serca. Zdrowie silnika zależy od jego odpowiedniej pielęgnacji. Dzięki temu można zapobiec kosztownym naprawom u mechanika. Kogo w takim razie się słuchać przy częstotliwości wymiany oleju samochodowego? Producentów aut? Mechaników? Innych kierowców? Obalmy mity, jakie wokół tego narosły. Należy zachować zdrowy rozsądek i poznać kilka faktów.
Nowoczesna technologia
W samochodach nowszej generacji producenci zalecają dłuższe przerwy w wymianie oleju. Czy jest to faktycznie zdrowe dla naszego silnika? Należy pamiętać, że właściciele flot samochodowych liczą na najniższe koszty generowane przez auto, a po kilku latach sprzedaż samochodu innej osobie. Bardzo często usłyszymy, by stopniowo wydłużyć przerwy między wymianą płynów eksploatacyjnych. Prawda jest taka, że wpływa to na niższą trwałość silnika, a w późniejszym okresie wyższe koszty napraw. W laboratoriach są przeprowadzane testy eksploatacji silnika, ale należy brać pod uwagę, że są to inne warunki niż w rzeczywistości. Dlatego warto korygować zalecenia producentów i wymieniać olej w zależności od potrzeb naszego auta i warunków, w jakich jeździmy.
Warunki zewnętrzne
Ruch miejski, w którym pokonujemy stosunkowo małe dystanse, nie służy naszemu silnikowi. Olej chłonie wilgoć z powietrza, gdyż jest substancją higroskopijną. Rozgrzewa się dopiero w 100 stopniach Celsjusza i wówczas może wytrącić wodę. Dlatego jeżdżąc na krótkich trasach, olej nie zdąży się nagrzać do odpowiedniej temperatury. W wyniku czego samochód działa na nieprawidłowo nasmarowanym silniku. W dłuższym okresie przekłada się to na możliwość wystąpienia awarii. A co za tym idzie koszty naprawy i holowania. Na wymianę oleju ma również wpływ styl jazdy kierowcy. Gwałtowne prowadzenie samochodu doprowadza do szybszego zużycia oleju oraz zanieczyszczeń, jakie do niego wpadają. Należy pilnować zarówno czasowych, jak i kilometrowych interwałów wymiany oleju. Zagwarantuje nam to zdrowy silnik, bezpieczną jazdę oraz wysokie oszczędności.
Kosmetyki samochodowe. Jakość produktów ma znaczenie!
To, że o samochód należy dbać, nie ulega wątpliwości. Jedni właściciele aut wolą oddawać je do mycia i sprzątania do ręcznych myjni samochodowych, inni z kolei twierdzą, że raz na jakiś czas lubią posprzątać samochód sami. Ta druga grupa przeważnie gromadzi w garażu różnego rodzaju kosmetyki samochodowe, dzięki którym mogą do porządku doprowadzić zarówno karoserię i szyby swojego auta, jak i tapicerkę czy pulpit. O czym warto pamiętać myjąc auto na własną rękę?
Delikatność…
Pamiętajmy, że karoseria auta jest wbrew pozorom wrażliwa. Unikajmy mycia samochodu w upale. Gdy polewamy rozgrzane blachy zimną wodą, ma to fatalny wpływ na lakier. Mycie w palącym słońcu jest również nieefektywne. Piana lub wosk zasychają, zanim zdążymy je dobrze wetrzeć. W lecie auto najlepiej jest myć wczesnym rankiem lub wieczorem, przed zachodem słońca. Zwróćmy uwagę na to, czym myjemy samochód. Warto jest kupić dobrej jakości, miękkie ściereczki. Jeśli używamy do mycia kawałków starej pościeli może okazać się, że zarysujemy lakier fragmentem suwaka lub guzika. Starajmy się nie szorować i nie drapać lakieru. Rozbite na nim owady są czasami ciężkie do usunięcia, jednak bezpieczniejsze na lakieru będzie usunięcie ich przy pomocy specjalnego płynu, niż zdrapywanie jednego po drugim.
… i skuteczność
W myciu samochodu równie ważna jest efektywność tego co robimy. W przeciwnym razie zajęcie to może frustrować. Aby mycie było skuteczne, nie wahajmy się przy zakupie specjalistycznych środków do mycia i pielęgnacji poszczególnych powierzchni samochodu. Zawsze używajmy odpowiedniego środka: innego do plastików, innego do szkła, innego do karoserii. Dobrej jakości produkty szybko wykonują swoje zadanie, i mycie nie wymaga czasochłonnego szorowania, na aucie nie pozostają też psujące efekt smugi. Dodatkowo ich efekt utrzymuje się dłużej. Aby podkreślić efekt po wyszorowaniu auta, warto kupić kosmetyki, które w środku samochodu zostawiają przyjemny, owocowy zapach.
Właściwości i zastosowanie smaru silikonowego
Smar silikonowy to jeden z tych produktów chemicznych, który ma uniwersalne zastosowanie w wielu dziedzinach. Sprawdza się zarówno w kontakcie z metalem, jak i gumą czy tworzywem sztucznym. Dostępny w postaci pasty oraz sprayu tworzy elastyczną warstwę ochronną na wybranej powierzchni.
Czym jest smar silikonowy i jakie ma zalety?
Silikon to substancja chemiczna o bardzo charakterystycznych właściwościach, wśród których na uwagę zasługuje jej elastyczność i brak tendencji do twardnienia. Te cechy sprawiają, że jest to świetny środek do wzmacniania połączeń już wyposażonych w uszczelki. Smar stworzony na bazie silikonu ma te same właściwości, a jego dodatkową zaletą jest możliwość upłynnienia postaci, dzięki czemu może on być aplikowany z opakowania pod ciśnieniem.
Inne cenne zalety tego preparatu to:
- wysoka wytrzymałość tworzonej warstwy ochronnej,
- tolerancja temperatur w przedziale od -40oC do +200oC,
- dobra odporność chemiczna,
- silne właściwości hydrofobowe,
- odporność na przywieranie brudu,
- bezbarwność i bezwonność,
- obojętność w stosunku do produktów spożywczych,
- doskonałe właściwości ochronne,
- sucha struktura warstwy smaru (brak skłonności do rozmazywania i brudzenia).
Smar silikonowy nadaje też powierzchni tworzyw sztucznych ładny połysk i zabezpiecza je przed pękaniem.
Typowe zastosowania smaru silikonowego
Ten środek chemiczny wykorzystywany jest w bardzo wielu dziedzinach: począwszy od motoryzacji, przez mechanikę po przemysł spożywczy. Używanie smaru silikonowego w konkretnych sytuacjach warunkowane jest jego właściwościami. Przykładowo silna tendencja do wypierania wody sprawia, że doskonale chroni on wnętrze zamków przed zamarzaniem. Z kolei doskonała odporność termiczna pozwala na wykorzystywanie tego preparatu do uszczelniania i zabezpieczania powierzchni metalowych, gumowych i plastikowych w sąsiedztwie pieców, rurociągów czy gorących silników. Smar silikonowy eliminuje skrzypienie zawiasów, chroni części metalowe przed korozją, zapobiega przywieraniu rolet i szuflad do prowadnic, chroni uszczelki gumowe. Wygodna forma aplikacji pozwala na stosowanie go nawet w trudno dostępnych miejscach
Płyn do chłodnic – co warto o nim wiedzieć?
Praca silnika samochodowego wiąże się z wytwarzaniem bardzo wysokich temperatur. Do jego ochrony przed ciągłym przegrzewaniem wykorzystuje się układ chłodzenia. Jego działanie byłoby jednak niemożliwe bez odpowiedniej ilości płynu do chłodnic. Co warto wiedzieć o tym preparacie?
Płyn do chłodnic to nie woda
Kilkadziesiąt lat wstecz samochody stojące na poboczu z otwartą klapą, spod której wydostawał się obłok gorącej pary były częstym widokiem. W ten sposób dawał o sobie znać przegrzany silnik – tak objawiała się zbyt mała ilość płynu w chłodnicy. Standardowym ratunkiem w tamtych czasach było dolanie do zbiornika wody z najbliższego dostępnego źródła. Dziś już wiadomo, że była to metoda desperacka, a rozcieńczanie specjalistycznego płynu niedestylowaną wodą niesie za sobą poważne konsekwencje.
Podstawową informacją, jaką powinien posiadać kierowca na temat płynu do chłodnic, jest jego skład oparty na glikolu. Im mniejsza jest jego zawartość w cieczy, tym gorsze są też właściwości chłodzące. Efektem rozcieńczania może być całkowita utrata tych zdolności i doprowadzenie do przegrzania silnika. Jeśli – z uwagi na określone okoliczności – dolanie wody jest niezbędne, jedyny dopuszczalny środek to demineralizowana woda w butelkach. Dodatek kranówki spowoduje odkładanie się kamienia w chłodnicy, a w konsekwencji również zatkanie przewodów.
Czym uzupełniać niedobory płynu?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta – preparatem, który już znajduje się w układzie chłodzenia. Zazwyczaj kierowcy kupują go w opakowaniach o określonej pojemności, dlatego przewidujący właściciele pojazdów mogą zaopatrzyć się w nieco większą ilość tego środka. Planowanie dłuższej podróży wymaga starannego przygotowania samochodu, jeśli jednak zapomnieliśmy o takim zabezpieczeniu, w sytuacjach awaryjnych jedynym rozwiązaniem jest zakup wody demineralizowanej na stacji paliw. Dolewanie takiego rozcieńczacza też powinno odbywać się pod kontrolą. Standardowo do chłodnicy wlewa się koncentrat i wodę w proporcjach 1:1. Uzupełniając niedobory płynem, można również zastosować taką mieszankę. Jeśli sytuacja drogowa zmusi kierowcę do wlania sporych ilości płynu innej marki, zalecana jest w jak najbliższym czasie jego całkowita wymiana.