Właściwości płynów hamulcowych

Chemia samochodowa to ważny dział asortymentowy. Zapewnia on dostawę płynów eksploatacyjnych, środków smarnych i kosmetyków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Wszystkie preparaty chemiczne muszą spełniać określone wymogi. Zalicza się do nich również płyn hamulcowy.

Rodzaje płynów hamulcowych i klasyfikacja DOT

Pomimo stosowania w publikacjach pojęcia „rodzaje płynów hamulcowych”, w rzeczywistości 95% samochodów na świecie korzysta z pierwszej grupy produktów tworzonych na bazie estrów glikolowych. Pozostałe dwie grupy są mało znaczące w kontekście globalnym. Specjalne płyny hamulcowe LHM stosuje jedynie Citroen, który zastępuje produkty glikolowe olejami mineralnymi. Trzecią grupę tworzą oleje silikonowe DOT 5 – właściwe jedynie dla pojazdów wojskowych. Stąd opisane poniżej właściwości odnoszą się do głównej kategorii, zależnie od proporcji składników określanej symbolami DOT 3, DOT 4 i DOT 5,1.

Najważniejsze właściwości płynów hamulcowych

Płyn hamulcowy odpowiada za sprawność całego układu, a w konsekwencji za bezpieczeństwo jazdy. W tej sytuacji powinien on mieć określone cechy fizyczne, dzięki którym możliwe będzie wykonanie przypisanej mu pracy. Skład i właściwości określają polskie normy, zaś najważniejsze cechy to:

  • niska ściśliwość, także przy zmiennych temperaturach i ciśnieniu,
  • stała temperatura wrzenia, niezależnie od zmian temperatury całego układu, jakie powoduje skraplająca się woda,
  • niska temperatura krzepnięcia, która decyduje również o poziomie lepkości produktu,
  • smarowanie części ruchomych, które zmniejsza poziom tarcia i ogranicza zużycie tłoków w pompie hamulcowej,
  • zgodność materiałowa parametrów płynu z parametrami układu,
  • ochrona antykorozyjna,
  • odporność na utlenianie i stabilność termiczna, która zapobiega starzeniu się płynu pod wpływem wysokich temperatur, jakie powstają w momencie hamowania.

Właściwości płynów hamulcowych są niezwykle istotne dla sprawności całego układu. Podobnie jak pozostała chemia samochodowa, ich receptury wymagają zatwierdzania specjalnych instytucji nadzorujących, co gwarantuje ich właściwą jakość i bezpieczeństwo jazdy.

Z czego składa się i jak działa płyn hamulcowy?

Obecność płynu hamulcowego w układzie samochodu jest niezbędna, o czym wie każdy, nawet niedoświadczony kierowca. Od jego poziomu zależy sprawność układu hamowania, a w konsekwencji także bezpieczeństwo jazdy. Jak działa ten płyn i co wchodzi w jego skład?

Trzy podstawowe składniki płynu hamulcowego

Płyny hamulcowe dzieli się na grupy oznaczane symbolem DOT oraz cyfrą. Przepisy dotyczące składu tego typu produktów nie zawsze określają, co mają one zawierać, a jedynie wskazują wymagane parametry fizyczne. W większości rodzajów stosuje się jednak podobne składniki, z uwagi na ekonomikę produkcji przy zachowaniu wymaganych cech preparatu.

  • Rozpuszczalnik jest podstawowym składnikiem, a właściwie bazą płynów hamulcowych. W tej roli występuje ester glikolu, chociaż w płynach z grupy DOT 4 można też znaleźć dodatek estrów boranowych. Poprawiają one niektóre właściwości płynów, w tym wysokość temperatury wrzenia. Rozpuszczalnik stanowi od 60 do 90% produktu.
  • Bazowy środek smarny to drugi składnik płynu hamulcowego. To około 5-30% zawartości preparatu w postaci związków poliglikolowych. Są one efektem reakcji polieterów z alkoholami dwuwodorotlenowymi lub wodą.
  • Trzeci składnik to około 2 do 5% dodatków. Zaliczają się do nich inhibitory korozji oraz przeciwutleniacze, które zapobiegają rozpadowi poliglikoli i estrów glikolowych, a w efekcie przedłużają żywotność płynu.

Jak działa płyn hamulcowy?

Układ hamulcowy pojazdu jest układem hydraulicznym, stąd konieczność obecności cieczy. Jego aktywowanie odbywa się poprzez naciśnięcie pedału hamulca. Współpracująca z nim pompa powoduje powstawanie wysokiego ciśnienia płynu znajdującego się w przewodach. W kolejnym etapie jest on rozprowadzany równomiernie we wszystkich kierunkach, aż do tłoczków, które ciśnienie płynu wprawia w ruch. Dociskają one klocki lub szczęki hamulcowe, co powoduje zmniejszenie ich prędkości.

Aby płyn hamulcowy spełniał swoje zadanie, konieczne jest wypełnienie nim całego układu oraz szczelność tego ostatniego. Istotne są też odpowiednie cechy preparatu, jak niska ściśliwość, stała temperatura wrzenia, niska temperatura krzepnięcia, zgodność materiałowa czy odporność na utlenianie i stabilność termiczna.

Klasyfikacja olejów do silników

Olej silnikowy jest czynnikiem smarującym w silnikach spalinowych. Jego zadaniem jest ograniczenie tarcia współpracujących ze sobą części silnika i tym samym zmniejszenie ich zużycia. Właściwości użytkowe oleju warunkuje jego charakterystyka lepkościowa. Do olejów silnikowych dodawane są dodatki uszlachetniające, które umożliwiają łatwiejszy rozruch zimnego silnika, przedłużają żywotność silnika i wpływają na mniejsze zużycie paliwa. Zabezpieczają także przed rdzewieniem i korozją, doszczelniają komorę spalania i pomagają utrzymać silnik w czystości. Sprawdźmy, jakie są rodzaje olejów silnikowych? (więcej…)

Lepkość oleju silnikowego a warunki eksploatacji

Olej jest podstawowym i zarazem jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych pojazdu. Odpowiada za smarowanie silnika, jego chłodzenie, a także za oczyszczanie. Aby spełniał swoje zadanie, powinien być dobrany zgodnie z zaleceniami producenta auta. Jednym z ważniejszych parametrów jest lepkość.

Lepkość letnia i zimowa

Dobór oleju do samochodu uwarunkowany jest konstrukcją, typem i sposobem pracy silnika. Tylko właściwy produkt zapewnia optymalne warunki pracy i chroni właściciela przed poważną konsekwencją, jaką jest zatarcie silnika. Na rynku można dziś znaleźć wiele typów olejów, dlatego wybór wymaga konkretnej wiedzy. Zazwyczaj dostarcza jej producent danego modelu pojazdu. W specyfikacji auta podawana jest wartość określana jako lepkość oleju. W rzeczywistości parametr ten odnosi się do gęstości, czyli stopnia upłynnienia produktu w określonych warunkach temperaturowych.

Typowe oznaczenie na opakowaniu oraz to podawane w specyfikacji składa się z liczby i litery „W” oraz z drugiej liczby. Pierwsza z wartości odnosi się do lepkości oleju w warunkach zimowych, druga wskazuje na tę lepkość w okresie letnim. Pierwszy parametr powinien być jak najniższy, bowiem w temperaturach poniżej zera płynność oleju maleje, podobnie jak jego zdolności smarne. W przypadku gęstości letniej wyższy parametr zapewnia lepszą ochronę przy dużych przeciążeniach silnika, a niższy – energooszczędność.

Jakość oleju a ilość wydzielanej sadzy

Inną ważną cechą olejów samochodowych jest ilość wydzielanej sadzy podczas pracy silnika z konkretnym środkiem smarnym. Ma ona szczególne znaczenie dla samochodów wyposażonych w filtr cząstek stałych. Jest on odpowiedzialny za wyłapywanie takich cząstek, a gromadząc je w dużych ilościach bardzo szybko wyczerpie swoje możliwości i straci funkcjonalność. Efektem zablokowania filtra jest kosztowna wymiana sięgająca nawet 10 000 zł.

Oleje niskopopiołowe zalecane są przepisami Unii Europejskiej, a ich stosowanie ma na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do atmosfery. Poza tym mała ilość sadzy ogranicza też lepkość produktu, co w niektórych warunkach może być dodatkową korzyścią.

Producenci

logo orlen oilproducent2Grupa AMTRA logoproducent4producent5 
FUCHS logoproducent8producent9OKSSędziszów 

 

Aktualności

25/11/2024

XI edycja Mistrzostw Buwaru w bowlingu

Mistrzem XI edycji Mistrzostw Buwaru w bowlingu została Urszula Rewak-Górska. To pierwszy tytuł Urszuli w historii naszych firmowych zawodów. Wicemistrzem został Klaudiusz Urbanowicz, trzecie miejsce przypadło Maciejowi Matwiejowi. – Nasze mistrzostwa zawsze odbywają się w fantastyczne...

25/11/2024

Szkolenie produktowe Bosma

8 listopada 2024 r. w Hotelu WiP w Cieszynie odbyło się szkolenie produktowe Bosma Group Europe. Prowadzący Bartłomiej Klonowski przedstawił pracownikom naszej Spółki nowości z szerokiej oferty Bosma oraz przewidywane działania marketingowe. Bosma Group Europe to wieloletni partner handlowy...

12/05/2022

Szkolenie produktowe MOTUL

22 kwietnia 2022 r. w siedzibie naszej Spółki odbyło się szkolenie produktowe MOTUL. Technologia & Produkty były myślą przewodnią spotkania, które poprowadził Piotr Pyrka z Motul Deutschland. Prowadzący przedstawił nowości w szerokiej ofercie produktów Motul oraz omówił trendy ry...

Kontakt

Dział handlowy

Tel. 076/850-67-78 w 25,26
e-mail: sklep@buwar.pl

Dział marketingu

Tel. 076/ 850-67-78 w. 35
e-mail: marketing@buwar.pl

ul. Nowodworska 41
59-220 Legnica

Sklep internetowy : Buwar24.pl

Opiekun:

Krzysztof Setla

tel. 601-84-47-36
e-mail: krzysztof.setla@buwar.pl

Miasto Legnica, powiat legnicki, powiat jaworski, powiat średzki, powiat wołowski i powiat górowski

nasz firma

Opiekun:

Przemysław Krzyżanowski

tel. 693-84-28-33
e-mail: przemyslaw.krzyzanowski@buwar.pl

Miasto Wrocław, powiat wrocławski, powiat oławski, powiat brzeski, powiat nyski, powiat opolski, miasto Opole, powiat prudnicki

nasz firma

 

Opiekun:

Klaudiusz Urbanowicz

tel. 691-40-79-76
e-mail: klaudiusz.urbanowicz@buwar.pl  

Miasto Wałbrzych, powiat wałbrzyski, powiat świdnicki, powiat dzierżoniowski, powiat strzeliński, powiat kłodzki i powiat ząbkowicki

nasz firma

 

Opiekun: Przemysław Krzyżanowski

 

tel. 693-842-833
e-mail: przemyslaw.krzyzanowski@buwar.pl

Powiat trzebnicki, powiat oleśnicki, powiat milicki, miasto Leszno, powiat leszczyński, powiat rawicki, powiat krotoszyński, powiat gostyński i powiat kępiński

nasz firma

 

Opiekun:

 

tel. 601-84-47-36
e-mail: krzysztof.setla@buwar.pl

Miasto Jelenia Góra, powiat jeleniogórski, powiat zgorzelecki, powiat bolesławiecki, powiat lubański, powiat lwówecki, powiat złotoryjski i powiat kamiennogórski

nasz firma

 

Opiekun:

Grzegorz Wojtasik

tel. 601-42-98-77
e-mail: grzegorz.wojtasik@buwar.pl

Miasto Zielona Góra, powiat zielonogórski, powiat lubiński, powiat polkowicki, powiat głogowski, powiat żarski, powiat żagański, powiat nowosolski, powiat wschowski, powiat świebodziński

nasz firma

 

Opiekun:

 

tel. 76 850-67-78
e-mail: marketing@buwar.pl

Wszystkie powiaty Dolnego Śląska

nasz firma

 

  • Siedziba GŁÓWNA
  • Trasa LEGNICA
  • Trasa WROCŁAW
  • Trasa WAŁBRZYCH
  • Trasa RAWICZ
  • Trasa JELENIA GÓRA
  • Trasa ZIELONA GÓRA
  • Trasa PRZEMYSŁOWA