Płyn do chłodnic pełni bardzo ważne funkcje w układzie chłodniczym, jest on odpowiedzialny za m.in. odprowadzanie ciepła i cały stan układu chłodzenia. Płyn chłodniczy dbając o optymalną temperaturę silnika naszego auta, dba jednocześnie o jednostkę napędową, chroni silnik przed ryzykiem zamarzania i korozji, na którą może być on narażony zimą. Biorąc pod uwagę rolę, jaką pełni płyn chłodniczy warto dowiedzieć się o nim czegoś więcej i poznać odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.
Jak często powinno się wymieniać płyn do chłodnic
Zazwyczaj producenci zalecają wymianę płynu do chłodnic co 3 do 5 lat lub w zależności od stanu auta, jego przebiegu oraz rodzaju płynu chłodniczego co 60 000 do 250 000 przejechanych kilometrów. Z tej racji warto, każdorazowo, dokonując wymiany płynu na nowy, wiedzieć, na co zwrócić uwagę dokonując wyboru. Częściowej wymiany płynu chłodniczego możemy dokonać sami, całkowita jego wymianę, która zazwyczaj idzie w parze z wymianą jednostki rozrządu, lepiej pozostawić specjaliście z zaufanego serwisu samochodowego.
Czy kolor płynu chłodniczego ma jakiekolwiek znaczenie?
Jednym z najczęściej zadawanych pytań dotyczących prawidłowego wyboru płynu chłodniczego jest jego kolor? Inaczej bowiem wygląda sytuacja, gdy mechanik wymienia cały płyn w układzie, inaczej zaś wygląda w momencie, w którym zachodzi konieczność uzupełnienia części płynu w układzie chłodniczym. Otóż najważniejsze to zwrócić uwagę, w jakiej technologii zostały wykonane płyny chłodnicze. Obecnie w Polsce sprzedawane płyny chłodnicze powinny być produkowane zgodnie z obowiązującą normą PN–C-40007 i potwierdzonych odpowiednimi certyfikatami. Jeśli producent nie zaleca inaczej, zazwyczaj kolor płynu do chłodnic nie powinien stanowić problemu i można je ze sobą mieszać. Pamiętajmy jednak, by każdorazowo, dokonując wyboru płynu do chłodnic zwrócić uwagę na to, czy producent danego płynu dopuszcza możliwość mieszania ze sobą różnych kolorów produkowanych przez niego płynów chłodniczych, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji, gdyby się okazało inaczej. Kolejną rzeczą, o której należy pamiętać jest regularna kontrola prawidłowego poziomu płynu w chłodnicy. Kontrolować poziomu płynu chłodniczego możemy sprawdzając poziom płynu zaznaczonego na zbiorniczku wyrównawczym, zazwyczaj oznaczanego w granicach MIN i MAX. Sam kolor płynu do chłodnic zazwyczaj nie stanowi znaczącej różnicy i w większości przypadków jest to raczej kwestia zastosowanego przy produkcji płynu barwnika wyróżniającego konkretną markę.
Co jeszcze warto wiedzieć o płynach chłodniczych?
Wybierając płyn chłodniczy warto rozważyć, czy skłaniamy się ku zakupowi płynu chłodniczego niewymagającego dodatkowego rozcieńczenia, czy wolimy zakupić koncentrat. Oba te rozwiązania mają swoje plusy, jak i minusy. Gotowy płyn do chłodnic można użyć bezpośrednio po zakupie, koncentrat trzeba uprzednio rozcieńczyć z wodą ściśle według zaleceń producenta, aby zachował on optymalne właściwości i jak każdy płyn do chłodnic zamarzał dopiero w temperaturze przekraczającej -35 ºC. Okazuje się bowiem, że źle rozrobiony koncentrat płynu chłodniczego może zamarzać już przy dwukrotnie wyższej temperaturze. Każdy producent może stosować oznaczenia kolorów płynów, aby wprowadzić rozróżnienie pomiędzy gotową wersją płynu chłodniczego oraz jego wersją w postaci koncentratu.