RODZAJE I ZASTOSOWANIE OLEJÓW SMAROWYCH

Olej samochodowy

Olej samochodowy to najważniejszy płyn eksploatacyjny w każdym pojeździe. Z tego powodu konieczna jest regularna wymiana, która należy do jednych z najczęściej realizowanych usług przez mechaników. Choć rodzaje olejów mają podobne funkcje, używane są do różnych elementów pojazdu.

Oleje silnikowe

Najważniejszym zadaniem olejów silnikowych jest zmniejszenie tarcia między tłokami, łożyskami i cylindrami, co pozwala na długotrwałą eksploatację oraz niską awaryjność. Ponadto oleje schładzają części oraz chronią je przed rdzewieniem i zbyt dużą ilością drgań. Wśród olejów silnikowych, które oferuje nasza firma, znajdują się:

  • oleje syntetyczne – poleca się je do nowszych aut, ponieważ doskonale sprawdzają się podczas pracy w niskich oraz wysokich temperaturach. Zachowując właściwości płynne, w skrajnych warunkach zapewniają bezproblemowe włączanie silnika zimą. Ponadto bardzo łatwo rozprowadzają się po wszystkich jego elementach;
  • oleje mineralne – to najtańsza opcja spośród wszystkich rodzajów olejów silnikowych. Przeznaczone są dla samochodów ciężarowych oraz dostawczych. Nie poleca się stosować ich w nowoczesnych pojazdach osobowych, jednakże niektórzy wykorzystują je do aut niższej jakości, aby zmniejszyć koszty finansowe eksploatacji;
  • oleje półsyntetyczne – ten rodzaj olejów sprawdzi się w pojazdach o dużym przebiegu lub tak zwanych klasykach. Można je również zastosować w samochodach, których silniki były w przeszłości mocno eksploatowane. Ich właściwości są zbliżone do olejów syntetycznych, jednakże substancje te mogą być również łączone z olejami mineralnymi.

Oleje przekładniowe

Oleje samochodowe, które stosuje się do smarowania podzespołów skrzyni biegów to oleje przekładniowe. Obok olejów silnikowych są jednymi z najważniejszych czynników, które przedłużają wydolność przekładni. Poszczególne elementy przekładni poddawane są licznym przeciążaniom, a podczas pracy nieustannie się pocierają. Niezbędne jest pokrycie ich dobrze dobranym olejem przekładniowym, charakteryzującym się wysoką lepkością.

Skrzynie manualne wymagają starannego nasmarowania wszystkich wewnętrznych części. Pozwala to na płynną jazdę, a także zmniejsza obciążenia podzespołów. W skrzyni automatycznej olej ma jeszcze większe znaczenie, ponieważ poszczególne elementy są bardziej narażone na przeciążenie.