Jak często wymieniać filtr kabinowy?

filtr kabinowy

Rolą filtra kabinowego jest oczyszczanie powietrza wewnątrz samochodu. Filtr wyłapuje zanieczyszczenia takie jak kurz i pył z zasysanego powietrza, które przez układ wentylacyjny trafia do kabiny pojazdu. Dzięki niemu kierowca i pasażerowie mogą oddychać świeżym, wolnym od nieprzyjemnego zapachu powietrzem. Aby filtr kabinowy pochłaniał zanieczyszczenia przez cały czas z taką samą dokładnością, tak jak pozostałe filtry samochodowe musi być regularnie wymieniany. Co wskazuje na konieczność wymiany? Jak często należy to robić? Sprawdzamy poniżej.

Kiedy należy wymienić filtr kabinowy?

Wymiana filtrów samochodowych powinna być przede wszystkim regularna. Niezależnie od tego, czy mowa o filtrach silnika, paliwa czy powietrza producenci zapewniają, że efektywność i żywotność poszczególnych podzespołów zapewnia wyłącznie systematyczne wymienianie filtrów. W przypadku filtra kabinowego przyjmuje się, że wymiana powinna mieć miejsce przynajmniej raz w roku. Niektórzy producenci sugerują, że wskaźnikiem wymiany może być licznik przejechanych kilometrów. Większość twierdzi, że filtr kabinowy najlepiej wymieniać każdorazowo po przejechaniu 15 tys. km. Okazuje się jednak, że przebieg auta nie jest aż tak istotny, a częstotliwość wymiany filtra kabinowego w dużej mierze zależy od eksploatacji auta.

Kierowcy, którzy poruszają się po miastach np. w strefach o dużym zanieczyszczeniu powietrza, powinni częściej decydować się na wymianę filtrów kabinowych. W ich przypadku optymalnym rozwiązaniem jest wymiana dwa razy w roku. Z taką samą częstotliwością filtry powinni wymieniać alergicy. Coroczna wymiana filtra kabinowego zwykle okazuje się z kolei wystarczająca dla tych, którzy poruszają się głównie po mniejszych miastach lub wsiach.

Zużycie filtra można też zaobserwować na postawie pewnych objawów. Do symptomów, które świadczą o konieczności jego wymiany, można zaliczyć:

  • nieprzyjemny zapach we wnętrzu pojazdu wydobywający się z kratek wentylacyjnych,
  • problemy z parowaniem lub odmrażaniem szyb,
  • obniżoną sprawność nawiewów i ograniczony dostęp do świeżego powietrza.