Olej jest płynem, który w mechanice pojazdów odgrywa kluczową rolę. Dzięki niemu wszelkie elementy różnych układów funkcjonują sprawnie i płynnie. Zmniejsza tarcie, a także obniża temperaturę, przez co znacząco przedłuża żywotność pewnych elementów. W zależności od przeznaczenia stosuje się inny rodzaj oleju.
Olej w skrzyni biegów
Skrzynia biegów jest niezwykle ważnym elementem każdego samochodu. Do jej prawidłowego funkcjonowania ważne jest nie tylko odpowiednie użytkowanie i regularne przeglądy, ale także olej do skrzyni biegów. W ten zaopatrzy nas Hurtownia BUWAR dostarczając najwyższej klasy produkty. Jego poziom musi być zawsze weryfikowany, ponieważ w wyniku ewentualnych wycieków dochodzi od tego, że w skrzyni robi się sucho i kolejne elementy trą o siebie. To w konsekwencji prowadzi do jej uszkodzenia i dosłownego rozsypania się. To samo dotyczy sprawy wymiany oleju. Robi się to po to, aby w miejsce wyeksploatowanego płynu dać taki, który będzie cechował się odpowiednimi właściwościami. Warto wiedzieć, kiedy należy go zmienić.
Wymiana oleju w skrzyni
Wielu kierowców zaniedbuje ten ważny element, głównie z tego względu, że nie mówi się o nim zbyt wiele, a i książki serwisowe nie opisują tej czynności należycie jasno. Często można spotkać się z terminem przydatności oleju określanym jako „czas eksploatacji pojazdu”. Pod tym pojęciem należy rozumieć nic innego jak czas gwarancji samego auta, najczęściej wynoszący od dwóch do pięciu lat. Należy więc przyjąć, że taki jest także czas żywotności oleju. Warto także przyjąć, że dla skrzyni manualnej wymiana powinna nastąpić po 80 000-100 000 kilometrów, a automatycznej po 40 000-60 000 kilometrów, albo po wspomnianych np. 5 latach. Jednak pamiętajmy, że jest to ogólna zasada, która ma nam pomagać. Jednak zawsze kierujmy się przede wszystkim stanem danego płynu. Jeśli traci lepkość, pojawia się wiele metalowych opiłków itd., wtedy zwyczajnie zmieńmy go na nowy. Koszt nie jest duży. Wynosić może do 200 zł, więc nie jest duży i jest na każdą kieszeń.
Czynniki wpływające na wymianę oleju
Warto pamiętać, że czas wymiany oleju w skrzyni biegów może być różny w zależności od wielu czynników. Należy wziąć pod uwagę styl jazdy, warunki drogowe oraz klimatyczne, a także markę i model samochodu. Agresywna jazda, częste przyspieszenia i hamowania, jazda w trudnych warunkach terenowych czy eksploatacja pojazdu w ekstremalnych temperaturach mogą skrócić żywotność oleju. Dlatego warto regularnie kontrolować jego stan i konsystencję.
Rodzaje olejów do skrzyni biegów
Na rynku dostępne są różne rodzaje olejów do skrzyni biegów, które można podzielić na mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Oleje mineralne są najtańsze, ale mają krótszą żywotność i gorsze właściwości smarne. Półsyntetyczne oleje łączą zalety olejów mineralnych i syntetycznych, oferując lepszą ochronę i dłuższą żywotność. Oleje syntetyczne są najdroższe, ale zapewniają najlepszą ochronę i wydajność, co sprawia, że wymiana jest potrzebna rzadziej.
Sposób sprawdzenia stanu oleju
Aby sprawdzić stan oleju w skrzyni biegów, należy podnieść samochód na podnośniku lub postawić na równym podłożu. Następnie odkręcić korek wlewu oleju i za pomocą sondy sprawdzić jego poziom oraz konsystencję. Jeśli olej jest ciemny, gęsty lub ma nieprzyjemny zapach, może to świadczyć o konieczności wymiany.
Procedura wymiany oleju
Wymiana oleju w skrzyni biegów nie jest skomplikowanym procesem, ale wymaga pewnej wiedzy i umiejętności. Najpierw trzeba odkręcić korek spustowy, aby umożliwić wypłynięcie starego oleju. Następnie należy wlać odpowiednią ilość nowego oleju, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu. Po zamknięciu korka spustowego i wlewu oleju, warto sprawdzić jego poziom i ewentualnie uzupełnić.
Jeśli nie jesteś pewien, jak prawidłowo przeprowadzić wymianę oleju w skrzyni biegów, warto udać się do profesjonalnego warsztatu. Specjaliści posiadają odpowiednią wiedzę i narzędzia, które pozwolą na przeprowadzenie tej czynności szybko i bezpiecznie. Ponadto mechanik może również sprawdzić stan innych elementów skrzyni biegów i ewentualnie zaproponować dodatkowe naprawy.