Płyn hamulcowy odpowiada za przenoszenie ciśnienia hydraulicznego w układzie hamulcowym, który jest jednym z najważniejszych systemów warunkujących bezpieczeństwo jazdy. Naciśnięcie pedału hamulca powoduje wtłoczenie nieściśliwego płynu hamulcowego do tłoków cylindra. Zbiorniczek z płynem hamulcowym umieszczony jest na pompie hamulcowej i dodatkowo wyposażony w czujnik cieczy. Spadek poziomu płynu jest bezpośrednio związany z poziomem zużycia klocków hamulcowych. Właściwości płynu hamulcowego określane są takimi parametrami, jak temperatura wrzenia, lepkość, ściśliwość, ochrona antykorozyjna, skład chemiczny i pęcznienie elastomerów.
Płyn hamulcowy warunkuje bezpieczeństwo jazdy
Podstawowym zadaniem płynu hamulcowego jest przenoszenie sił z pedału hamulca na klocki hamulcowe. Oznacza to, że płyn hamulcowy bezpośrednio warunkuje długość drogi hamowania. W przypadku, gdy jest go za mało lub jego parametry nie spełniają określonych norm – droga hamowania wydłuża się siedmiokrotnie! Znacząco wydłuża to czas reakcji pojazdu na hamowanie, zmniejsza bezpieczeństwo jazdy i stanowi poważne ryzyko wypadku. To jednak nie jedyne jego funkcje. Płyn hamulcowy zabezpiecza układ hamulcowy przed korozją, wyciekami i zamarzaniem wody w przewodach oraz przedłuża żywotność układu. Odpowiada za bezawaryjne działanie systemów wspomagania i kontroli trakcji. W rezultacie, płyn hamulcowy jest jednym z czynników, gwarantujących zachowanie dobrego stanu technicznego pojazdu.
Jak często wymieniać płyn hamulcowy?
Nadmiernie wyeksploatowany płyn hamulcowy może doprowadzić do awarii układu hamulcowego i utraty możliwości hamowania. Nagłe wystąpienie takiej sytuacji w trakcie jazdy jest poważnym zagrożeniem dla kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego. Z tego powodu regularna wymiana płynu hamulcowego jest tak ważna. Należy ją przeprowadzać po przejechaniu 40 tysięcy kilometrów lub co 2-3 lata. Płyn hamulcowy wymieniamy zawsze przy okazji montażu nowych elementów układu hamulcowego, jeśli zauważymy ślady korozji na zaciskach hamulcowych, zbiorniczek płynu będzie zanieczyszczony lub upłynie termin przydatności płynu. Sygnałem alarmującym jest tzw. miękki hamulec i spadek skuteczności hamowania.
Istotny jest także wybór właściwego płynu hamulcowego o odpowiednich parametrach. Niedostateczna odporność temperaturowa grozi przegrzaniem płynu, ponieważ jego temperatura wrzenia będzie niższa niż temperatura sił tarcia w układzie. W takiej sytuacji w płynie hamulcowym pojawią się cząsteczki gazu i hamulec może po prostu odmówić posłuszeństwa. Temperaturę wrzenia może obniżyć zawilgocenie płynu. Absorpcja wody jest zjawiskiem naturalnym, ponieważ płyn hamulcowy jest higroskopijny, ale zawartość wody nie może być większa niż 1%. Odpowiednio wysoka temperatura wrzenia, nie mniejsza niż 230 stopni Celsjusza!, gwarantuje zachowanie optymalnych właściwości nawet w najbardziej wymagających warunkach drogowych. Wybierając płyn hamulcowy nie warto kierować się kryterium finansowym – należy zwrócić uwagę przede wszystkim na jego jakość.