Na bezpieczeństwo jazdy wpływa bezpośrednio m.in. płyn hamulcowy. Przenosi on siłę pedału hamulca na klocki hamulcowe i umożliwia prawidłowe działanie hamulców. Dzięki niemu można zapobiegać kolizjom czy poważnym wypadkom, a także chronić układ hamulcowy przed korozją. Sprawdzanie płynu hamulcowego ma znaczenie, dlatego każdy kierowca powinien wiedzieć, w jaki sposób i jak często to robić.
Bezpieczeństwo na drodze
Od stanu płynu hamulcowego zależy prawidłowe funkcjonowanie układu hamulcowego oraz bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Hamowanie jest zmianą energii kinetycznej na bezużyteczne ciepło. Układ musi być sprawny nawet w ekstremalnych sytuacjach. Temperatura wrzenia jest najważniejszą cechą płynu hamulcowego – im wyższa, tym lepsza. Ten bardzo ważny parametr wpływa na proces hamowania. W przypadku wyższej temperatury hamowania niż wrzenia płynu pojawiają się korki parowe, powodujące spadek skuteczności hamulców do zera. Podczas zwykłej jazdy miejskiej płyn hamulcowy nie powinien się zagotować, ale wystarczy wyjechać w dłuższą trasę i może zabraknąć dobrze działającego hamulca. Płyn jest higroskopijny i obniża temperaturę wrzenia. Powinno się go wymieniać najrzadziej co dwa lata lub 40 do 60 tys. km. Koszt zakupu płynu i wymiany jest niski w porównaniu do profitów, jakie daje.
Najczęstsze błędy kierowców
Lekkie i długotrwałe hamowanie jest najczęstszym błędem kierowców. Energia kinetyczna jest zamieniana na ciepło i rozpraszana do atmosfery w układzie hamulcowym. Dlatego najlepsze jest krótkie i intensywne hamowanie. Elementy układu będą miały więcej czasu na wypromieniowanie ciepła, bez nadmiernego nagrzania się. Należy pamiętać, by w terenie górzystym hamować silnikiem, czyli jechać na niższych biegach w zależności od pochylenia terenu. Dzięki temu hamulce zostaną odciążane w znacznym stopniu. Właściwa technika jazdy gwarantuje bezpieczne hamowanie w trudnych warunkach, a regularna kontrola i wymiana płynu zagwarantuje sprawność układu hamulcowego. Wymianę płynu można przeprowadzić samodzielnie lub przy pomocy fachowca – wszystko zależy od umiejętności technicznych kierowcy. Należy zapamiętać, by nie mieszać różnych płynów, ani nie zostawiać resztki płynu na kolejny raz. Oprócz płynu hamulcowego warto również wymienić płyn w układzie sterowania sprzęgła.