Rodzaje olejów silnikowych

oleje silnikowe

Oleje silnikowe stanowią bogatą grupę produktów, różniących się zarówno parametrami, jak i składem oraz tzw. bazą – naturalną lub stworzoną sztucznie w laboratorium. Ta ostatnia stanowi podstawę klasyfikacji, która pomaga w wyborze odpowiedniego produktu do konkretnego modelu i wieku silnika.

Trzy grupy olejów silnikowych

W sklepach, które specjalizują się w sprzedaży olejów do silników samochodowych, można znaleźć dziesiątki tego typu produktów. Różnią się one nie tylko marką, ale i cechami fizycznymi oraz składem. Praktycznie każdy producent tworzy swoje własne, unikalne kombinacje, które z czasem stają się ulubionym wyborem właściciela pojazdu. Większy problem mają początkujący kierowcy, dla których informacje o składzie i pochodzeniu oleju nie zawsze są zrozumiałe.

Specjaliści z dziedziny motoryzacji dzielą oleje silnikowe na trzy podstawowe grupy, które łączy taka sama baza.

  • Oleje mineralne

Stanowią podstawę do produkcji wielu innych olejów i zarazem są najstarszą użytkowaną grupą produktów. Są one efektem destylacji ropy naftowej, a w ich składzie znajdują się głównie węglowodory aromatyczne, nasycone oraz związki heterocykliczne. Ta grupa produktów zalecana jest do starszych samochodów, ponieważ nie obciążają one wyeksploatowanych uszczelnień silnika. Do wad olejów mineralnych można zaliczyć szybki spadek lepkości podczas pracy oraz stosunkowo małą wydajność.

  • Oleje syntetyczne

Są produktami całkowicie stworzonymi w laboratorium w wyniku syntezy chemicznej pochodnych ropy naftowej. Charakteryzują się bardzo wysoką jakością i wydajnością. Doskonale sprawdzają się w trudnych warunkach, także w ekstremalnie niskich i wysokich temperaturach. Są odporne na procesy utleniania i mają niewielką lepkość. Pomimo ich licznych zalet, nie nadają się do silników starszych samochodów oraz tam, gdzie wcześniej stosowany był olej mineralny. Oleje te sprzyjają filtrom cząstek stałych DPF.

  • Oleje półsyntetyczne

To produkt pośredni pomiędzy olejami mineralnymi a syntetycznymi. Zazwyczaj zawierają około 70% bazy mineralnej i 30% syntetycznej. Są odporne na szybkie starzenie i stosunkowo łagodne dla uszczelnień starszych silników. Sprawdzają się w pojazdach o niedużych wymaganiach.

Pomimo zaleceń dotyczących doboru odpowiedniego preparatu do modelu samochodu, warto również pamiętać, że poza rodzajem produktu i jego parametrami ważna jest też regularna i terminowa wymiana, stała kontrola poziomu oleju na zimnym silniku oraz pozostawanie wiernym tej samej grupie produktów.