Płyn hamulcowy i jego zadanie

płyn hamulcowy

Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych elementów każdego pojazdu mechanicznego. Układ ten nie funkcjonowałby poprawnie, gdyby nie odpowiednio dobrany płyn hamulcowy. Ważna jest nie tylko jego jakość, ale poziom, dlatego powinien być on regularnie kontrolowany. Płyny hamulcowe wytwarzane są na bazie glikolu, przez co są higroskopijne. Oznacza to, iż absorbują wilgoć z otocznia. W miarę upływu czasu zawartość wody w płynie wzrasta, obniża temperaturę punktu wrzenia, zwiększając ryzyko występowania ognisk korozji. Dlatego temperatura wrzenia płynu hamulcowego powinna być sprawdzana w zasadzie przy każdej wizycie w wmarszczacie. Warto pamiętać, że nie powinna być ona niższa niż 180 stopni Celsjusza.  Jednakże im będzie ona wyższa, tym lepiej.

Zadania płyny hamulcowego

Płyn hamulcowy jest cieszą roboczą, która porusza siłowniki układu hamulcowego lub siłownik sprzęgła i przekazującą ciśnienie wytwarzane przez pompę hamulcową do tych siłowników. Podczas hamowania wydziela się duża ilość ciepła, które naggrzewa tarcze i bębny hamulcowe, okładziny ciernych i elementów układów hamulcowych. Układ hamulcowy może się „męczyć” szczególnie podczas powtarzającego się cyklu: przyspieszanie, jazda, hamowanie i zatrzymywanie, jak również podczas jazdy na terenie górzystym, holowania przyczepy, dużej prędkości jazdy, eksploatacji pojazdu w warunkach dużej wilgotności. Głównym zadaniem płynu hamulcowego jest przeniesienie siły z pompy hamulcowej na siłowniki w kołach samochodu. Poza tym ma zabezpieczać układ przed korozją, posiadać własności smarujące, nie stanowić zagrożenia dla uszczelnień występujących w układzie.

Czym grozi niewymienianie płynu hamulcowego

Wyeksploatowany płyn hamulcowy znacznie wydłuża drogę hamowania, jak również może spowodować, że hamulce wcale nie zadziałają. Groźna awaria układu hamulcowego może wówczas spotkać kierowcę w najmniej oczekiwanym momencie. Kiedy płyn odznacza się niską temperaturą wrzenia, kierowca  odczuwa znaczny zanik siły hamowania. Pedał hamulca nie wykazuje wówczas oporu i nie reaguje na nacisk lub reaguje z dużym opóźnieniem.