Filtr powietrza. Jak często wymieniać i za co odpowiada?

klimatyzacja

Filtr powietrza jest elementem układu dolotowego w silniku spalinowym i odpowiada za oczyszczanie powietrza, które dostaje się do komory spalania. W samochodach stosuje się suche filtry powietrza z wymiennym wkładem. Materiałem filtracyjnym wkładu może być włóknina bawełniana lub poliestrowa, a także mikroporowaty papier złożony w harmonijkę. Obecność filtra powietrza w aucie jest bardzo ważna, ponieważ silniki samochodowe są wyjątkowo wrażliwe na zanieczyszczenia. Nie bez powodu mówi się, że filtr powietrza to płuca każdego pojazdu. Sprawdźmy, jak należy prawidłowo o niego dbać?

Konsekwencje zbyt późnej wymiany filtra powietrza

Filtr powietrza zbudowany jest z obudowy oraz wkładu filtracyjnego. Powietrze, zanim zostanie zassane do komory spalania, musi przejść przez filtr powietrza. Brud i zanieczyszczenia osadzają się na materiale wkładu filtracyjnego, którego mikroskopijnego pory są większe niż cząsteczki nieczystości, ale mniejsze niż cząsteczki powietrza. W ten sposób do komory spalania trafia oczyszczone powietrze. Konsekwencje pracy silnika na zanieczyszczonym powietrzu mogą być bolesne nie tylko dla samego pojazdu, ale również dla portfela jego właściciela. Bagatelizowanie konieczności wymiany filtra powietrza może skutkować wzrostem zużycia paliwa przy jednoczesnym obniżeniu mocy silnika, ponieważ skład mieszanki paliwowej zostanie zaburzony. Niesprawny filtr powietrza będzie przyczyniał się do nadmiernie szybkiego zużycia elementów ciernych w silniku, cylindrów, pierścieni i łożysk korbowodów – w konsekwencji może to doprowadzić do poważnej awarii silnika. W takich sytuacjach zagrożona jest także turbosprężarka. W skrajnych przypadkach silnik może zacząć pracować w trybie awaryjnym.

Co wskazuje na zużyty filtr powietrza? Objawami wyeksploatowanego filtra jest przede wszystkim nieprzyjemny zapach w kabinie auta, niepokojące hałasy dobywające się spod maski i tak zostało już powiedziane – zwiększenie spalania przy równoczesnym spadku mocy. Pamiętajmy, że remont silnika będzie nieporównanie bardziej kosztowny niż wymiana wkładu filtracyjnego, bo zwykle jest to koszt zaledwie kilkudziesięciu złotych.

Jak często wymieniać filtr powietrza?

Wiemy już, jak ważna jest regularna wymiana filtra powietrza. Jak często należy jej dokonywać? Mechnicy sugerują wymianę filtra powietrza, co 15-20 tys. przejechanych kilometrów. Szczególną uwagę na jego stan techniczny należy zwrócić, jeśli auto jest eksploatowane w środowisku znacznie zanieczyszczonym, jak chociażby place budowy. Filtr powietrza warto wymieniać razem z olejem i innymi filtrami – takie rozwiązanie pozwoli zaoszczędzić czas i środki finansowe. Filtr powietrza z powodzeniem można również wymienić samemu, ponieważ operacja ta nie jest skomplikowana. Najczęściej zlokalizowany jest on w jednym z kielichów po lewej lub prawej stronie komory silnika. Nowoczesne filtry powietrza mogą być dodatkowo uzupełnione jonizatorem, węglem aktywnym lub odwadniaczem. Filtry dobrej jakości są w stanie odseparować nawet 99.8% zanieczyszczeń, co średnio w skali roku daje ponad 6 kilogramów pyłów.

Systematyczna wymiana filtra to jednak nie jedyny sposób, w jaki można dbać o ten element. Warto co jakiś czas samodzielnie oczyścić wykład filtrujący, wyjmując go i delikatnie opukując z zanieczyszczeń. Przy okazji można wtedy sprawdzić stan techniczny obudowy i wyczyścić ją wilgotną szmatką. Na rynku dostępne są także specjalistyczne preparaty konserwujące, przedłużające żywotność filtra i charakteryzujące się wyjątkowo prostą aplikacją. Wymiana filtra nie jest skomplikowana ani czasochłonna, a sam wkład kosztuje niewiele – nie zapominajmy więc o tej ważnej czynności. Nasze auto nam za to podziękuje.