Różnice w olejach samochodowych

Najczęstszymi przyczynami ubytku oleju w samochodzie są nieszczelności silnika, takie jak wycieki przez np. simeringi czy uszczelki. Zużycie układu tłokowo-korbowego czy uszczelniaczy zaworów również powoduje nadmierne spalanie oleju. Natomiast w pojazdach z turbodoładowanymi silnikami wysokoprężnymi powodem może być awaria turbosprężarki. Dlatego warto co jakiś czas sprawdzać olej w swoim aucie, by nie doprowadzić do kosztownych napraw i wyrzucania go do układu wydechowego. Należy wówczas wiedzieć, jaki olej wybrać do silnika benzynowego i diesla.

Silnik benzynowy

Przy wyborze oleju samochodowego należy kierować się przebiegiem i stanem silnika. Należy wiedzieć, który olej będzie odpowiedni do naszego auta: mineralny, syntetyczny czy półsyntetyczny. Do starych samochodów z silnikami benzynowymi nie powinno używać się rzadkich olejów, a do nowych olejów mineralnych. Oleje przeznaczone do silników benzynowych podlegają klasyfikacji ACEA. Klasy A1 i A2 to najtańsze i najsłabsze oleje, które pasują tylko do silników starych, gaźnikowych i takich, które mają jednopunktowy wtrysk paliwa. Najczęściej wykorzystuje się oleje z klasy A3. Kierowane są do standardowych aut osobowych, pojazdów sportowych o zwiększonych osiągach. Natomiast do silników z wielopunktowym wtryskiem paliwa stosuje się oleje klasy A4 i A5. Te najnowocześniejsze konstrukcje wymagają wysokiej jakości oleju.

Silnik diesla

Silniki diesla są jednostkami dosyć skomplikowanymi i narażonymi na silne przeciążenia. Wynika to z szybszego uzyskania maksymalnych obrotów, co dla silnika oznacza znacznie trudniejsze warunki pracy. Turbodoładowanie, system common rail czy filtr DPF tworzą dodatkowe wyzwania przed producentami olejów. Do silników diesla używa się olejów z minimalną zawartością siarki, fosforu i potasu, czyli tzw. Low SAPS. Pyły czy popioły powodują zablokowanie filtrów lub innych elementów, a w dłuższej perspektywie awarię silnika. Producenci zalecają przede wszystkim oleje z oznaczeniem ACEA C3, mimo że na rynku jest dostępna klasyfikacja od C1 do C4. Oleje LongLife przeznaczone są do silników diesla o intensywnej pracy. Zawsze należy sprawdzić, czy olej silnikowy spełnia normy producenta auta oraz czy jest możliwość wydłużenia okresów między kolejnymi wymianami oleju.

Dobór smaru do łożysk

Przyczyną ponad połowy awarii łożysk w maszynach i urządzeniach jest nieprawidłowe smarowanie lub jego brak. Długotrwałe i niezawodne działanie węzłów łożyskowych zapewni odpowiedni dobór i ilość środka smarnego oraz prawidłowy sposób smarowania. Bardzo ważne jest również okresowe badanie stanu nasmarowania łożyska. Do smarowania łożysk używa się dwóch rodzajów środków: smarów stałych i olejów.

Smary stałe

Smary stosuje się w konstrukcjach urządzeń, które nie zapewniają smarowania łożysk lub gdy łożyska pracują z niewielkimi prędkościami. Dodatkowo w przypadkach, gdy łożyska nie rozgrzewają się nadmiernie podczas pracy lub kiedy konstrukcja węzła łożyskowego jest zamknięta. Przy doborze smaru należy brać pod uwagę kilka czynników: jego konsystencję, lepkość oleju bazowego, typ łożyska, warunki pracy, czynniki atmosferyczne oraz maksymalną i minimalną temperaturę pracy. Łożyska toczne smaruje się najczęściej smarami plastycznymi, które są roztworem oleju bazowego, stanowiącego 70-90% oraz zagęszczacza w ilości 10-25%. Do niektórych smarów używa się jeszcze specjalnych dodatków w ilości 1-5%, które poprawiają wymagane charakterystyki. Oleje bazowe mają właściwości smarne, a dzięki zagęszczaczom konsystencja smaru jest półstała. Smar do łożysk chroni uszczelnienie łożyskowania przed zanieczyszczeniami, wilgocią czy wodą.

Smarowanie olejem

Najlepszym rozwiązaniem dla łożysk, które działają przy dużych prędkościach granicznych, dużych obciążeniach i wysokiej temperaturze, jest smarowanie olejem. Wówczas używa się wysoko rafinowanych olejów mineralnych i syntetycznych, zawierających dodatki lub nie. Tworzą film olejowy o dużej wytrzymałości, odporny na utlenianie i korozję. Oleje do smarowania łożysk tocznych charakteryzuje lepkość kinematyczna w temperaturze 40°C. Najważniejsze jest oszacowanie zakresu temperatur działania łożyska, by utworzyć odpowiedni film olejowy. Bardzo ważna jest również temperatura płynięcia oleju. Smarowanie olejem odbywa się poprzez kilka metod. Wyróżniamy smarowanie w kąpieli olejowej, rozbryzgowe, z wymuszonym obiegiem oleju, z wtryskiem oleju, mgłą lub rosą olejową.

Technologia płynu chłodniczego

Przy doborze i eksploatacji płynów chłodniczych należy pamiętać o 4 podstawowych zasadach. Pierwszą jest używanie odpowiedniego preparatu do danego układu. Jeżeli nie mamy wiedzy, jaki płyn wybrać, warto użyć produktu markowego. Należy wiedzieć, by przed każdą wymianą przepłukać układ chłodzenia. Lepiej nie mieszać płynów, mimo że jest to ogólnodostępna praktyka. Warto poznać technologię płynu chłodniczego i mieć świadomość tego, co kupujemy.

Różnice płynów chłodniczych

Najlepszym, a zarazem najbardziej kontrowersyjnym czynnikiem chłodzącym jest woda. Ma same zalety, ale wielkim minusem jest jej zamarzanie w temperaturach poniżej 0 stopni Celsjusza. Dlatego obecnie standardem jest stosowanie płynu chłodniczego z glikolami etylenowymi i propylenowymi. Częściej stosuje się glikole etylenowe, mimo że są bardziej toksyczne. Nie zamarzają w temperaturach nawet do -11,5 stopni Celsjusza. Natomiast glikol propylenowy jest droższy i mniej toksyczny. Nie krystalizuje się, ale gęstnieje wraz ze spadkiem temperatury. Podstawową cechą płynu chłodniczego powinna być dobra reakcja na wysokie temperatury i niezamarzanie. Oprócz tego powinien dbać o dobrą kondycję elementów metalowych w układach chłodzenia, połączeń gumowych, klejów czy innych tworzyw sztucznych. Inhibitory zapobiegają korozji oraz pienieniu się płynu.

Nowoczesne technologie

Płyny chłodnicze produkuje się w 3 technologiach: IAT, OAT, HOAT. Inorganic Additive Technology powstaje przez dodatki nieorganiczne jak krzemiany i azotany. Tworzą one ochronną barierę na całej powierzchni układu chłodzenia. Ich dużym minusem jest szybka utrata wartości, co doprowadza do powstawania złogów i osadów. IAT sprawdza się w silnikach z żeliwnym blokiem i głowicą z aluminium, ale należy je wymieniać co 2 lata. Organic Acid Technology opiera się na zastosowaniu dodatków kwasów organicznych. Płyny chłodnicze wykonane w tej technologii lepiej chłodzą, zabezpieczają i wytrzymują dłuższą eksploatację aż do 5 lat. Tworzą cieńszą warstwę ochronną, ale bardzo skuteczną. Stosuje się je w nowszych samochodach. Hybryd Organic Acid Technology łączy dodatki organiczne ze środkami krzemianowymi. Dzięki temu zyskuje się lepszą ochronę przeciwkorozyjną i dłuższe przebiegi między wymianami.

Jaki olej silnikowy wybrać?

Odpowiedni olej zabezpiecza dobre działanie silnika. Prawidłowe smarowanie silnika, jego oczyszczanie i chłodzenie to podstawowe funkcje tego magicznego płynu. Przy wymianie oleju należy zadbać o to, by był przystosowany do naszego auta. Inaczej można spodziewać się zatarcia silnika w najbliższym czasie. Dlatego sprawdzajmy poziom oleju co 1000 km na zimnym silniku oraz płaskiej powierzchni.

Wg zaleceń producenta

Przed zakupieniem oleju silnikowego, należy sprawdzić w instrukcji, jaką powinien mieć lepkość. Producenci aut dopuszczają stosowanie produktów o różnych lepkościach, mimo że zazwyczaj określają wyraźnie jego parametry. Lepkość odpowiada za gęstość, czyli tarcie wewnętrzne cząsteczek oleju. Parametry lepkości są oznaczane w następujący sposób 15W-40. Liczba „15” to lepkość zimowa, a „40” letnia. Gęstość zimowa powinna mieć najniższą wartość, by olej pozostawał bardziej płynny. Ma to bezpośredni wpływ na odpalanie silnika w niskich temperaturach. Natomiast przy niższych wartościach lepkości letniej olej staje się bardziej energooszczędny, a przy wyższych chroni silnik przy wysokich przeciążeniach. Tak czy inaczej, powinniśmy trzymać się skali w instrukcji obsługi, wyznaczonej przez producenta.

Z czego jest zrobiony?

Przy wyborze oleju silnikowego należy wiedzieć, z czego jest zrobiony. Na rynku mamy dostępne 3 rodzaje olejów: mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Oleje silnikowe  mineralne są przeznaczone do starszych aut. Nie obciążają uszczelnień silnika, to jest ich główna zaleta. Niestety ich wielkim mankamentem jest spadek lepkości i wydajności, co wpływa na problemy z odpaleniem samochodu zimą. Produkty półsyntetyczne są zrobione z 70% bazy mineralnej i 30% syntetycznej. One również są skierowane do starszych pojazdów, które nie mają wysokich wymagań przy smarowaniu. Są odporne na szybkie starzenie oraz nie obciążają uszczelnień silnika. Najwyższą jakość mają oleje syntetyczne lub specjalistyczne, np. sportowe. Ich lepkość w różnych temperaturach zmienia się tylko w małym stopniu, dzięki temu znoszą duże obciążenia termiczne. Na rynku można spotkać jeszcze oleje do silników diesla czy przyjazne filtrom cząstek stałych DPF.

Rodzaje filtrów samochodowych

Podstawowymi elementami eksploatacyjnymi każdego auta są filtry. Należy je wymieniać regularnie. Jest to obowiązek każdego kierowcy. Występuje kilka rodzajów filtrów, których rolą jest prawidłowa praca silnika i zagwarantowanie komfortu podróży. Na rynku znajdziemy szeroki wybór filtrów, kompatybilnych ze wszystkimi pojazdami. Ich systematyczna wymiana wydłuży czas eksploatacji auta i zapobiegnie jego kosztownym uszkodzeniom.

Filtr oleju i paliwa

Filtr oleju jest odpowiedzialny za filtrację oleju silnikowego w pojeździe. Wpływa bezpośrednio na jakość pracy silnika i jego niezawodność. Filtr wychwytuje gromadzące się zanieczyszczenia, dzięki czemu olej cały czas ma właściwości smarujące. Zazwyczaj co 15 tysięcy kilometrów obowiązkowo należy wymieniać filtr oleju lub raz w roku podczas wymiany oleju silnikowego. Natomiast filtr paliwa odpowiada za oczyszczanie paliwa z cząstek stałych czy osadów. Dzięki temu do silnika dochodzi czyste paliwo, które zabezpiecza części samochodowe, układ zasilania i wtryskowy przed korozją czy uszkodzeniami. Zanieczyszczenia, jakie przedostaną się do układu wtrysku, mogą spowodować groźne usterki. Filtr paliwa powinno wymieniać się co 40 tysięcy kilometrów.

Filtr powietrza i kabinowy

Filtr powietrza wpływa bezpośrednio na jakość pracy silnika. Znajduje się w układzie dolotowym. Odpowiada za filtrację oleju silnikowego tak, aby zanieczyszczenia, kurz, piasek czy owady nie dostawały się do środka. Jeżeli filtr powietrza będzie zatkany, wpłynie to negatywnie na osiągi silnika auta. Mechanicy zalecają wymianę filtra co 20 tysięcy kilometrów. Wyjątkami jest eksploatacja samochodu w bardzo zapylonym środowisku i wówczas ta część powinna być wymieniana częściej. Filtr kabinowy, inaczej nazwany pyłkowym, jest usytuowany w układzie nawiewu powietrza. Nie wpływa na sprawność auta, ale zdecydowanie poprawia komfort jazdy. Filtruje powietrze, które trafia do wnętrza kabiny pojazdu. Filtr przeciwpyłkowy należy wymieniać przynajmniej dwa razy do roku.

Jak powstaje olej samochodowy?

Olej samochodowy powstaje dzięki wielogodzinnej pracy inżynierów i naukowców. Obecnie oleje utrzymują długo swoje właściwości, dzięki czemu codziennie chronią silnik, bez względu na warunki atmosferyczne. Zaawansowana technologia pozwala zachować samochód w dobrym stanie technicznym przez długi czas. Warto pamiętać, że nawet najlepsze oleje należy wymieniać systematycznie ze względu na zanieczyszczenia, jakie się w nim gromadzą podczas jazdy.

Opracowanie receptury

Dobry olej samochodowy to odpowiedni dobór składu chemicznego. Receptury są owiane tajemnicą przez producentów. Podstawę tworzy miks bazy olejowej i dodatków uszlachetniających, które w pełni chronią silnik. Dodatków olejowych jest wiele, wszystko zależy od typu oleju, jaki wybierzemy do naszego auta. Detergenty i dyspergatory, jakie znajdują się w składzie, pełnią funkcje ochronne. Dzięki nim na ścianach cylindrów, tłoków i pierścieni nie tworzy się osad ani nie gromadzą się zanieczyszczenia stałe jak np. szlam niskotemperaturowy. Dodatki smarnościowe zmniejszają współczynnik tarcia oraz zużycie powierzchni współpracujących. W składzie można jeszcze znaleźć m.in. modyfikatory tarcia, inhibitory korozji i utleniania, depresatory, modyfikatory reologiczne i inne dodatki wielofunkcyjne.

Laboratoria

Każdy producent oleju silnikowego ma swoje centrum badawcze. Pracują tam zespoły doświadczonych ludzi, inżynierów i naukowców. Ich celem jest takie dobranie właściwości oleju, by zmniejszyć zużycie paliwa, poprawić jego osiągi i zapewnić ochronę części przed szybkim zużyciem. Żeby znaleźć właściwą recepturę, należy wielokrotnie eksperymentować z różnymi dodatkami. Mieszanki olejowe poddawane są badaniom chemicznym i fizycznym. Podstawą w każdym laboratorium są testy reologiczne, płynięcia i stabilności parametrów w różnych temperaturach. Nową formułę oleju testuje się wielokrotnie na konkretnym silniku w normalnych i ekstremalnych warunkach. Jeżeli przejdzie pozytywnie cykl badawczy, wówczas jest dopuszczany do produkcji, a później sprzedaży.

Filtry samochodowe. Dlaczego są tak ważne?

Filtry samochodowe, jak sama nazwa wskazuje, mają za zadanie odfiltrowywać zanieczyszczenia, które miałyby dostać się do samochodu. W każdym aucie jest ich co najmniej kilka i chronią one różne jego podzespoły. Regularna wymiana filtrów jest niezwykle ważna. Niedopilnowanie tego obowiązku może skutkować uszkodzeniami pojazdu, a nawet skróceniem jego żywotności. Współczesne samochody w większości posiadają różne filtry, dedykowane do danego modelu. Należy więc dokładnie sprawdzić, jakiego filtra potrzebujemy. Źle dopasowany model nie będzie dobrze spełniał swojej funkcji.

Filtr powietrza

Filtr powietrza oczyszcza powietrze zasysane do silnika z wszelkich zanieczyszczeń. Jeśli wybierzemy model o złej przepustowości może on niedokładnie oczyszczać powietrze lub wpuszczać go do silnika za mało, co może skutkować zwiększonym spalaniem. Jeśli auto użytkowane jest w wyjątkowo zapylonym obszarze, filtr powietrza należy wymieniać częściej niż nakazuje producent danego modelu auta.

Filtr paliwa i filtr wstępny

Filtr paliwa nie tylko oczyszcza paliwo z ciał stałych, ale również oddziela z niego cząstki wody. Jeśli używamy paliwa niskiej jakości, filtr paliwa trzeba zmieniać częściej niż co 40tys km. Działanie filtrów w autach na benzynę i na ropę nieco się od siebie różni.

Filtr oleju

Filtr oleju usuwa z niego wszelkiego rodzaju odpadki, które mogą powstawać przy pracy silnika, takie jak np. opiłki czy malutkie odłamki. Jeśli filtr nie wykonuje swojego zadania poprawnie może dojść do zanieczyszczenia silnika, a nawet do jego uszkodzenia.

Filtr kabinowy

Ten filtr ma za zadanie oczyszczać powietrze, które wpada do środka auta z nawiewu. Dzięki niemu do auta nie wpadają żadne fruwające na wietrze listki czy pióra. Nowoczesne filtry czyszczą też powietrze z pyłów i smogu. Na nieczyszczonych filtrach zbiera się brud, który jest pożywką dla bakterii i grzybów, a co za tym idzie – trafiają one do płuc pasażerów danego samochodu i powodują nieprzyjemny zapach w samochodzie, gdy włączymy nawiew.

Samodzielna wymiana oleju samochodowego

Olej samochodowy wymienia się w zależności od potrzeb i zaleceń producenta danego modelu samochodu. Najlepiej robić to po osiągnięciu od 10 do 15 tys. km lub po roku od ostatniej wymiany. Olej odpowiada za smarowanie podzespołów silnika i minimalizuje tarcia, co wpływa na trwałość silnika. Co za tym idzie – za oszczędność w zużyciu paliwa i przyszłych naprawach. Warto używać olejów dobrej jakości.

Odpowiednie przygotowanie

Przygotowując się do samodzielnej wymiany oleju, należy wiedzieć o kilku kwestiach. Po pierwsze, jaką klasę i rodzaj oleju samochodowego wybrać. Najlepiej zgodnie z zaleceniami producenta auta lub wcześniejszymi wymianami. Następnie trzeba sprawdzić, ile litrów będzie nam potrzebne, wszystko jest zależne od pojemności silnika. Kolejna kwestia to znalezienie poziomego podłoża. Najlepszy będzie garaż z kanałem – może któryś ze znajomych użyczy nam swojego? Po wstawieniu auta na kanał powinniśmy go zabezpieczyć, by się nie stoczyło i nie zrobiło nam krzywdy. Przed wymianą oleju należy rozgrzać silnik, by pozbyć się jak najszybciej starego płynu. Po wyłączeniu silnika i założeniu gumowych rękawic można brać się do dzieła.

Czas start

Pamiętajmy, że wlewanie starego oleju do kanalizacji jest nielegalne. Zużyty płyn oddaje się do utylizacji, dlatego wcześniej trzeba sprawdzić specjalne do tego miejsca. Przepracowany olej powinien trafić do specjalnego pojemnika. Umieszcza się go pod misą olejową i odkręca korek odpowiednim narzędziem. By nie dopuścić do zabrudzenia podłoża, warto obłożyć go starymi gazetami. Po wycieknięciu oleju wymienia się starą uszczelkę wraz z filtrem oraz podkładki korka spustowego. Po wyczyszczeniu i montażu powyższych elementów wlewa się większość oleju i czeka aż rozpłynie po silniku. Bagnetem sprawdza się stan substancji, powinien sięgać do poziomu trochę ponad połowę. Następnie powinno się uruchomić auto i po 15 minutach znowu sprawdzić stan oleju. Jeżeli nie ma żadnych wycieków wymiana odbyła się prawidłowo.

Olej silnikowy. Jedno czy wielosezonowy?

Oleje silnikowe pełnią wiele ważnych funkcji w pracy samochodu. Dzięki nim części ruchome w silniku nie ścierają się, olej je także uszczelnia. Oleje samochodowe chronią silniki przed korozją, brudem, drganiami i zapewniają ich dłuższą żywotność. Na rynku dostępnych jest wiele różnych produktów zarówno jedno, jak i wielosezonowych. Kierowcy od lat sprzeczają  się, który typ oleju jest lepszy. Większość z nich uważa, że prym wiedzie olej wielosezonowy.

Tylko na sezon

Olej sezonowy spełnia swoją rolę tylko  w danym sezonie. Jeśli jest to produkt przeznaczony na lato, na zimę powinno się go wymienić, gdyż może wręcz silnikowi zaszkodzić. W zimie świetnie sprawdzają się oleje płynne, gdyż ułatwiają one rozruch zimnego silnika. W lecie z kolei, gdy na zewnątrz panują upały, lepiej używać olejów lepkich. Problematyczna w używaniu olejów sezonowych jest… polska pogoda. W naszym klimacie zdarzają dość ciepłe i krótkie zimy, które sprawiają, że używanie oleju zimowego nie ma większego sensu. Dlatego coraz więcej kierowców decyduje się na wlewanie do swoich pojazdów olejów wielosezonowych.

Olej wielosezonowy

Olej sezonowy, jak sama nazwa wskazuje idealnie sprawdza się przez cały rok. Jego parametry sprawiają, że silnik może płynnie pracować zarówno na dużym mrozie, jak i podczas największych upałów. Właściciel auta nie musi więc martwić się o kaprysy polskiej pogody oraz o to, czy samochód bez problemu zapali. Olej sezonowy oczywiście trzeba regularnie wymieniać, zgodnie z zaleceniami producenta danego modelu samochodu. Wiele olejów ma idealnie dopracowaną lepkość – to  z kolei przekłada się na niższe zużycie paliwa. Warto więc kupować oleje najwyższej jakości. Te najlepsze maja jeszcze kilka właściwości. Ich skład stworzony został tak, by olej dodatkowo zapobiegał osadzaniu się cząstkom sadzy na elementach silnika. Olej wielosezonowy daje komfort kierowcom, gdyż nie muszą oni zajmować się jego wymianą co pół roku, tylko zdecydowanie rzadziej.

Mity na temat wymiany oleju

Olej silnikowy jest niezbędny do funkcjonowania samochodu, tak jak krew dla serca. Zdrowie silnika zależy od jego odpowiedniej pielęgnacji. Dzięki temu można zapobiec kosztownym naprawom u mechanika. Kogo w takim razie się słuchać przy częstotliwości wymiany oleju samochodowego? Producentów aut? Mechaników? Innych kierowców? Obalmy mity, jakie wokół tego narosły. Należy zachować zdrowy rozsądek i poznać kilka faktów.

Nowoczesna technologia

W samochodach nowszej generacji producenci zalecają dłuższe przerwy w wymianie oleju. Czy jest to faktycznie zdrowe dla naszego silnika? Należy pamiętać, że właściciele flot samochodowych liczą na najniższe koszty generowane przez auto, a po kilku latach sprzedaż samochodu innej osobie. Bardzo często usłyszymy, by stopniowo wydłużyć przerwy między wymianą płynów eksploatacyjnych. Prawda jest taka, że wpływa to na niższą trwałość silnika, a w późniejszym okresie wyższe koszty napraw. W laboratoriach są przeprowadzane testy eksploatacji silnika, ale należy brać pod uwagę, że są to inne warunki niż w rzeczywistości. Dlatego warto korygować zalecenia producentów i wymieniać olej w zależności od potrzeb naszego auta i warunków, w jakich jeździmy.

Warunki zewnętrzne

Ruch miejski, w którym pokonujemy stosunkowo małe dystanse, nie służy naszemu silnikowi. Olej chłonie wilgoć z powietrza, gdyż jest substancją higroskopijną. Rozgrzewa się dopiero w 100 stopniach Celsjusza i wówczas może wytrącić wodę. Dlatego jeżdżąc na krótkich trasach, olej nie zdąży się nagrzać do odpowiedniej temperatury. W wyniku czego samochód działa na nieprawidłowo nasmarowanym silniku. W dłuższym okresie przekłada się to na możliwość wystąpienia awarii. A co za tym idzie koszty naprawy i holowania. Na wymianę oleju ma również wpływ styl jazdy kierowcy. Gwałtowne prowadzenie samochodu doprowadza do szybszego zużycia oleju oraz zanieczyszczeń, jakie do niego wpadają. Należy pilnować zarówno czasowych, jak i kilometrowych interwałów wymiany oleju. Zagwarantuje nam to zdrowy silnik, bezpieczną jazdę oraz wysokie oszczędności.

Producenci

producent1 producent2 producent3 producent4 producent5 producent6
FUCHS logo producent8 producent9 producent10 producent11 producent12

 

Aktualności

07/02/2018

Meeting szkoleniowy OKS

30 stycznia 2018 r. w siedzibie naszej Spółki odbyło się szkolenie produktowe OKS. Nowości w szerokiej ofercie naszego partnera handlowego z Maisach przedstawił Ludwig Schäfer, menedżer OKS Spezialschmierstoffe GmbH odpowiedzialny za rynki Europy Wschodniej. OKS to profesjonalny partner w za...

07/02/2018

Buwar ponownie z certyfikatem Członka Klubu Biznesu Miedzi Legnica

Miło nam poinformować, że Buwar ponownie otrzymał Certyfikat Brązowego Sponsora i  Członka Klubu Biznesu Miedzi Legnica. Wyróżnienie z rąk Prezes Zarządu  Miedzi Martyny Pajączek odebrał Wiceprezes Zarządu Tomasz Górski. Uroczystość wręczenia certyfikatów miała miejsce p...

21/11/2017

X Mistrzostwa Buwaru w bowlingu

Mistrzem X edycji Mistrzostw Buwaru w bowlingu został Marcin Tarka. To pierwszy tytuł Marcina w historii naszych firmowych zawodów. Wicemistrzem został Piotr Śmiałek, trzecie miejsce przypadło Zofii Osadkowskiej. – To moje pierwsze mistrzostwo. Po dwóch tytułach wicemistrza i jednym t...

Kontakt

Dział handlowy

Tel. 076/850-67-78 w 25,26
e-mail: biuro@buwar.pl

Dział marketingu

Tel. 076/ 850-67-78 w. 35
e-mail: marketing@buwar.pl

ul. Nowodworska 41
59-220 Legnica

Sklep internetowy : Buwar24.pl

Opiekun:

Krzysztof Setla

tel. 601-84-47-36
e-mail: krzysztof.setla@buwar.pl

Miasto Legnica, powiat legnicki, powiat jaworski, powiat średzki, powiat wołowski i powiat górowski

nasz firma

Opiekun:

Łukasz Boćkowski

tel. 693-84-28-33
e-mail: lukasz.bockowski@buwar.pl

Miasto Wrocław, powiat wrocławski, powiat oławski, powiat brzeski, powiat nyski, powiat opolski, miasto Opole, powiat prudnicki

nasz firma

 

Opiekun:

Piotr Śmiałek

tel. 691-40-79-76
e-mail: piotr.smialek@buwar.pl

Miasto Wałbrzych, powiat wałbrzyski, powiat świdnicki, powiat dzierżoniowski, powiat strzeliński, powiat kłodzki i powiat ząbkowicki

nasz firma

 

Opiekun:

Rafał Szelest

tel. 601-42-98-78
e-mail: rafal.szelest@buwar.pl

Powiat trzebnicki, powiat oleśnicki, powiat milicki, miasto Leszno, powiat leszczyński, powiat rawicki, powiat krotoszyński, powiat gostyński i powiat kępiński

nasz firma

 

Opiekun:

Marcin Tarka

tel. 601-84-47-38
e-mail: marcin.tarka@buwar.pl

Miasto Jelenia Góra, powiat jeleniogórski, powiat zgorzelecki, powiat bolesławiecki, powiat lubański, powiat lwówecki, powiat złotoryjski i powiat kamiennogórski

nasz firma

 

Opiekun:

Grzegorz Wojtasik

tel. 601-42-98-77
e-mail: grzegorz.wojtasik@buwar.pl

Miasto Zielona Góra, powiat zielonogórski, powiat lubiński, powiat polkowicki, powiat głogowski, powiat żarski, powiat żagański, powiat nowosolski, powiat wschowski, powiat świebodziński

nasz firma

 

Opiekun:

Łukasz Nowiński

tel. 601-140-932
e-mail: marketing@buwar.pl

Wszystkie powiaty Dolnego Śląska

nasz firma

 

  • Siedziba GŁÓWNA
  • Trasa LEGNICA
  • Trasa WROCŁAW
  • Trasa WAŁBRZYCH
  • Trasa RAWICZ
  • Trasa JELENIA GÓRA
  • Trasa ZIELONA GÓRA
  • Trasa PRZEMYSŁOWA