Jak powstaje olej samochodowy?

Olej samochodowy powstaje dzięki wielogodzinnej pracy inżynierów i naukowców. Obecnie oleje utrzymują długo swoje właściwości, dzięki czemu codziennie chronią silnik, bez względu na warunki atmosferyczne. Zaawansowana technologia pozwala zachować samochód w dobrym stanie technicznym przez długi czas. Warto pamiętać, że nawet najlepsze oleje należy wymieniać systematycznie ze względu na zanieczyszczenia, jakie się w nim gromadzą podczas jazdy.

Opracowanie receptury

Dobry olej samochodowy to odpowiedni dobór składu chemicznego. Receptury są owiane tajemnicą przez producentów. Podstawę tworzy miks bazy olejowej i dodatków uszlachetniających, które w pełni chronią silnik. Dodatków olejowych jest wiele, wszystko zależy od typu oleju, jaki wybierzemy do naszego auta. Detergenty i dyspergatory, jakie znajdują się w składzie, pełnią funkcje ochronne. Dzięki nim na ścianach cylindrów, tłoków i pierścieni nie tworzy się osad ani nie gromadzą się zanieczyszczenia stałe jak np. szlam niskotemperaturowy. Dodatki smarnościowe zmniejszają współczynnik tarcia oraz zużycie powierzchni współpracujących. W składzie można jeszcze znaleźć m.in. modyfikatory tarcia, inhibitory korozji i utleniania, depresatory, modyfikatory reologiczne i inne dodatki wielofunkcyjne.

Laboratoria

Każdy producent oleju silnikowego ma swoje centrum badawcze. Pracują tam zespoły doświadczonych ludzi, inżynierów i naukowców. Ich celem jest takie dobranie właściwości oleju, by zmniejszyć zużycie paliwa, poprawić jego osiągi i zapewnić ochronę części przed szybkim zużyciem. Żeby znaleźć właściwą recepturę, należy wielokrotnie eksperymentować z różnymi dodatkami. Mieszanki olejowe poddawane są badaniom chemicznym i fizycznym. Podstawą w każdym laboratorium są testy reologiczne, płynięcia i stabilności parametrów w różnych temperaturach. Nową formułę oleju testuje się wielokrotnie na konkretnym silniku w normalnych i ekstremalnych warunkach. Jeżeli przejdzie pozytywnie cykl badawczy, wówczas jest dopuszczany do produkcji, a później sprzedaży.

Filtry samochodowe. Dlaczego są tak ważne?

Filtry samochodowe, jak sama nazwa wskazuje, mają za zadanie odfiltrowywać zanieczyszczenia, które miałyby dostać się do samochodu. W każdym aucie jest ich co najmniej kilka i chronią one różne jego podzespoły. Regularna wymiana filtrów jest niezwykle ważna. Niedopilnowanie tego obowiązku może skutkować uszkodzeniami pojazdu, a nawet skróceniem jego żywotności. Współczesne samochody w większości posiadają różne filtry, dedykowane do danego modelu. Należy więc dokładnie sprawdzić, jakiego filtra potrzebujemy. Źle dopasowany model nie będzie dobrze spełniał swojej funkcji.

Filtr powietrza

Filtr powietrza oczyszcza powietrze zasysane do silnika z wszelkich zanieczyszczeń. Jeśli wybierzemy model o złej przepustowości może on niedokładnie oczyszczać powietrze lub wpuszczać go do silnika za mało, co może skutkować zwiększonym spalaniem. Jeśli auto użytkowane jest w wyjątkowo zapylonym obszarze, filtr powietrza należy wymieniać częściej niż nakazuje producent danego modelu auta.

Filtr paliwa i filtr wstępny

Filtr paliwa nie tylko oczyszcza paliwo z ciał stałych, ale również oddziela z niego cząstki wody. Jeśli używamy paliwa niskiej jakości, filtr paliwa trzeba zmieniać częściej niż co 40tys km. Działanie filtrów w autach na benzynę i na ropę nieco się od siebie różni.

Filtr oleju

Filtr oleju usuwa z niego wszelkiego rodzaju odpadki, które mogą powstawać przy pracy silnika, takie jak np. opiłki czy malutkie odłamki. Jeśli filtr nie wykonuje swojego zadania poprawnie może dojść do zanieczyszczenia silnika, a nawet do jego uszkodzenia.

Filtr kabinowy

Ten filtr ma za zadanie oczyszczać powietrze, które wpada do środka auta z nawiewu. Dzięki niemu do auta nie wpadają żadne fruwające na wietrze listki czy pióra. Nowoczesne filtry czyszczą też powietrze z pyłów i smogu. Na nieczyszczonych filtrach zbiera się brud, który jest pożywką dla bakterii i grzybów, a co za tym idzie – trafiają one do płuc pasażerów danego samochodu i powodują nieprzyjemny zapach w samochodzie, gdy włączymy nawiew.

Samodzielna wymiana oleju samochodowego

Olej samochodowy wymienia się w zależności od potrzeb i zaleceń producenta danego modelu samochodu. Najlepiej robić to po osiągnięciu od 10 do 15 tys. km lub po roku od ostatniej wymiany. Olej odpowiada za smarowanie podzespołów silnika i minimalizuje tarcia, co wpływa na trwałość silnika. Co za tym idzie – za oszczędność w zużyciu paliwa i przyszłych naprawach. Warto używać olejów dobrej jakości.

Odpowiednie przygotowanie

Przygotowując się do samodzielnej wymiany oleju, należy wiedzieć o kilku kwestiach. Po pierwsze, jaką klasę i rodzaj oleju samochodowego wybrać. Najlepiej zgodnie z zaleceniami producenta auta lub wcześniejszymi wymianami. Następnie trzeba sprawdzić, ile litrów będzie nam potrzebne, wszystko jest zależne od pojemności silnika. Kolejna kwestia to znalezienie poziomego podłoża. Najlepszy będzie garaż z kanałem – może któryś ze znajomych użyczy nam swojego? Po wstawieniu auta na kanał powinniśmy go zabezpieczyć, by się nie stoczyło i nie zrobiło nam krzywdy. Przed wymianą oleju należy rozgrzać silnik, by pozbyć się jak najszybciej starego płynu. Po wyłączeniu silnika i założeniu gumowych rękawic można brać się do dzieła.

Czas start

Pamiętajmy, że wlewanie starego oleju do kanalizacji jest nielegalne. Zużyty płyn oddaje się do utylizacji, dlatego wcześniej trzeba sprawdzić specjalne do tego miejsca. Przepracowany olej powinien trafić do specjalnego pojemnika. Umieszcza się go pod misą olejową i odkręca korek odpowiednim narzędziem. By nie dopuścić do zabrudzenia podłoża, warto obłożyć go starymi gazetami. Po wycieknięciu oleju wymienia się starą uszczelkę wraz z filtrem oraz podkładki korka spustowego. Po wyczyszczeniu i montażu powyższych elementów wlewa się większość oleju i czeka aż rozpłynie po silniku. Bagnetem sprawdza się stan substancji, powinien sięgać do poziomu trochę ponad połowę. Następnie powinno się uruchomić auto i po 15 minutach znowu sprawdzić stan oleju. Jeżeli nie ma żadnych wycieków wymiana odbyła się prawidłowo.

Olej silnikowy. Jedno czy wielosezonowy?

Oleje silnikowe pełnią wiele ważnych funkcji w pracy samochodu. Dzięki nim części ruchome w silniku nie ścierają się, olej je także uszczelnia. Oleje samochodowe chronią silniki przed korozją, brudem, drganiami i zapewniają ich dłuższą żywotność. Na rynku dostępnych jest wiele różnych produktów zarówno jedno, jak i wielosezonowych. Kierowcy od lat sprzeczają  się, który typ oleju jest lepszy. Większość z nich uważa, że prym wiedzie olej wielosezonowy.

Tylko na sezon

Olej sezonowy spełnia swoją rolę tylko  w danym sezonie. Jeśli jest to produkt przeznaczony na lato, na zimę powinno się go wymienić, gdyż może wręcz silnikowi zaszkodzić. W zimie świetnie sprawdzają się oleje płynne, gdyż ułatwiają one rozruch zimnego silnika. W lecie z kolei, gdy na zewnątrz panują upały, lepiej używać olejów lepkich. Problematyczna w używaniu olejów sezonowych jest… polska pogoda. W naszym klimacie zdarzają dość ciepłe i krótkie zimy, które sprawiają, że używanie oleju zimowego nie ma większego sensu. Dlatego coraz więcej kierowców decyduje się na wlewanie do swoich pojazdów olejów wielosezonowych.

Olej wielosezonowy

Olej sezonowy, jak sama nazwa wskazuje idealnie sprawdza się przez cały rok. Jego parametry sprawiają, że silnik może płynnie pracować zarówno na dużym mrozie, jak i podczas największych upałów. Właściciel auta nie musi więc martwić się o kaprysy polskiej pogody oraz o to, czy samochód bez problemu zapali. Olej sezonowy oczywiście trzeba regularnie wymieniać, zgodnie z zaleceniami producenta danego modelu samochodu. Wiele olejów ma idealnie dopracowaną lepkość – to  z kolei przekłada się na niższe zużycie paliwa. Warto więc kupować oleje najwyższej jakości. Te najlepsze maja jeszcze kilka właściwości. Ich skład stworzony został tak, by olej dodatkowo zapobiegał osadzaniu się cząstkom sadzy na elementach silnika. Olej wielosezonowy daje komfort kierowcom, gdyż nie muszą oni zajmować się jego wymianą co pół roku, tylko zdecydowanie rzadziej.

Mity na temat wymiany oleju

Olej silnikowy jest niezbędny do funkcjonowania samochodu, tak jak krew dla serca. Zdrowie silnika zależy od jego odpowiedniej pielęgnacji. Dzięki temu można zapobiec kosztownym naprawom u mechanika. Kogo w takim razie się słuchać przy częstotliwości wymiany oleju samochodowego? Producentów aut? Mechaników? Innych kierowców? Obalmy mity, jakie wokół tego narosły. Należy zachować zdrowy rozsądek i poznać kilka faktów.

Nowoczesna technologia

W samochodach nowszej generacji producenci zalecają dłuższe przerwy w wymianie oleju. Czy jest to faktycznie zdrowe dla naszego silnika? Należy pamiętać, że właściciele flot samochodowych liczą na najniższe koszty generowane przez auto, a po kilku latach sprzedaż samochodu innej osobie. Bardzo często usłyszymy, by stopniowo wydłużyć przerwy między wymianą płynów eksploatacyjnych. Prawda jest taka, że wpływa to na niższą trwałość silnika, a w późniejszym okresie wyższe koszty napraw. W laboratoriach są przeprowadzane testy eksploatacji silnika, ale należy brać pod uwagę, że są to inne warunki niż w rzeczywistości. Dlatego warto korygować zalecenia producentów i wymieniać olej w zależności od potrzeb naszego auta i warunków, w jakich jeździmy.

Warunki zewnętrzne

Ruch miejski, w którym pokonujemy stosunkowo małe dystanse, nie służy naszemu silnikowi. Olej chłonie wilgoć z powietrza, gdyż jest substancją higroskopijną. Rozgrzewa się dopiero w 100 stopniach Celsjusza i wówczas może wytrącić wodę. Dlatego jeżdżąc na krótkich trasach, olej nie zdąży się nagrzać do odpowiedniej temperatury. W wyniku czego samochód działa na nieprawidłowo nasmarowanym silniku. W dłuższym okresie przekłada się to na możliwość wystąpienia awarii. A co za tym idzie koszty naprawy i holowania. Na wymianę oleju ma również wpływ styl jazdy kierowcy. Gwałtowne prowadzenie samochodu doprowadza do szybszego zużycia oleju oraz zanieczyszczeń, jakie do niego wpadają. Należy pilnować zarówno czasowych, jak i kilometrowych interwałów wymiany oleju. Zagwarantuje nam to zdrowy silnik, bezpieczną jazdę oraz wysokie oszczędności.

Kosmetyki samochodowe. Jakość produktów ma znaczenie!

To, że o samochód należy dbać, nie ulega wątpliwości. Jedni właściciele aut wolą oddawać je do mycia i sprzątania do ręcznych myjni samochodowych, inni z kolei twierdzą, że raz na jakiś czas lubią posprzątać samochód sami. Ta druga grupa przeważnie gromadzi w garażu różnego rodzaju kosmetyki samochodowe, dzięki którym mogą do porządku doprowadzić zarówno karoserię i szyby swojego auta, jak i tapicerkę czy pulpit. O czym warto pamiętać myjąc auto na własną rękę?

Delikatność…

Pamiętajmy, że karoseria auta jest wbrew pozorom wrażliwa. Unikajmy mycia samochodu w upale. Gdy polewamy rozgrzane blachy zimną wodą, ma to fatalny wpływ na lakier. Mycie w palącym słońcu jest również nieefektywne. Piana lub wosk zasychają, zanim zdążymy je dobrze wetrzeć. W lecie auto najlepiej jest myć wczesnym rankiem lub wieczorem, przed zachodem słońca. Zwróćmy uwagę na to, czym myjemy samochód. Warto jest kupić dobrej jakości, miękkie ściereczki. Jeśli używamy do mycia kawałków starej pościeli może okazać się, że zarysujemy lakier fragmentem suwaka lub guzika. Starajmy się nie szorować i nie drapać lakieru. Rozbite na nim owady są czasami ciężkie do usunięcia, jednak bezpieczniejsze na lakieru będzie usunięcie ich przy pomocy specjalnego płynu, niż zdrapywanie jednego po drugim.

… i skuteczność

W myciu samochodu równie ważna jest efektywność tego co robimy. W przeciwnym razie zajęcie to może frustrować. Aby mycie było skuteczne, nie wahajmy się przy zakupie specjalistycznych środków do mycia i pielęgnacji poszczególnych powierzchni samochodu. Zawsze używajmy odpowiedniego środka: innego do plastików, innego do szkła, innego do karoserii. Dobrej jakości produkty szybko wykonują swoje zadanie, i mycie nie wymaga czasochłonnego szorowania, na aucie nie pozostają też psujące efekt smugi. Dodatkowo ich efekt utrzymuje się dłużej. Aby podkreślić efekt po wyszorowaniu auta, warto kupić kosmetyki, które w środku samochodu zostawiają przyjemny, owocowy zapach.

Właściwości i zastosowanie smaru silikonowego

Smar silikonowy to jeden z tych produktów chemicznych, który ma uniwersalne zastosowanie w wielu dziedzinach. Sprawdza się zarówno w kontakcie z metalem, jak i gumą czy tworzywem sztucznym. Dostępny w postaci pasty oraz sprayu tworzy elastyczną warstwę ochronną na wybranej powierzchni.

Czym jest smar silikonowy i jakie ma zalety?

Silikon to substancja chemiczna o bardzo charakterystycznych właściwościach, wśród których na uwagę zasługuje jej elastyczność i brak tendencji do twardnienia. Te cechy sprawiają, że jest to świetny środek do wzmacniania połączeń już wyposażonych w uszczelki. Smar stworzony na bazie silikonu ma te same właściwości, a jego dodatkową zaletą jest możliwość upłynnienia postaci, dzięki czemu może on być aplikowany z opakowania pod ciśnieniem.

Inne cenne zalety tego preparatu to:

  • wysoka wytrzymałość tworzonej warstwy ochronnej,
  • tolerancja temperatur w przedziale od -40oC do +200oC,
  • dobra odporność chemiczna,
  • silne właściwości hydrofobowe,
  • odporność na przywieranie brudu,
  • bezbarwność i bezwonność,
  • obojętność w stosunku do produktów spożywczych,
  • doskonałe właściwości ochronne,
  • sucha struktura warstwy smaru (brak skłonności do rozmazywania i brudzenia).

Smar silikonowy nadaje też powierzchni tworzyw sztucznych ładny połysk i zabezpiecza je przed pękaniem.

Typowe zastosowania smaru silikonowego

Ten środek chemiczny wykorzystywany jest w bardzo wielu dziedzinach: począwszy od motoryzacji, przez mechanikę po przemysł spożywczy. Używanie smaru silikonowego w konkretnych sytuacjach warunkowane jest jego właściwościami. Przykładowo silna tendencja do wypierania wody sprawia, że doskonale chroni on wnętrze zamków przed zamarzaniem. Z kolei doskonała odporność termiczna pozwala na wykorzystywanie tego preparatu do uszczelniania i zabezpieczania powierzchni metalowych, gumowych i plastikowych w sąsiedztwie pieców, rurociągów czy gorących silników. Smar silikonowy eliminuje skrzypienie zawiasów, chroni części metalowe przed korozją, zapobiega przywieraniu rolet i szuflad do prowadnic, chroni uszczelki gumowe. Wygodna forma aplikacji pozwala na stosowanie go nawet w trudno dostępnych miejscach

Płyn do chłodnic – co warto o nim wiedzieć?

Praca silnika samochodowego wiąże się z wytwarzaniem bardzo wysokich temperatur. Do jego ochrony przed ciągłym przegrzewaniem wykorzystuje się układ chłodzenia. Jego działanie byłoby jednak niemożliwe bez odpowiedniej ilości płynu do chłodnic. Co warto wiedzieć o tym preparacie?

Płyn do chłodnic to nie woda

Kilkadziesiąt lat wstecz samochody stojące na poboczu z otwartą klapą, spod której wydostawał się obłok gorącej pary były częstym widokiem. W ten sposób dawał o sobie znać przegrzany silnik – tak objawiała się zbyt mała ilość płynu w chłodnicy. Standardowym ratunkiem w tamtych czasach było dolanie do zbiornika wody z najbliższego dostępnego źródła. Dziś już wiadomo, że była to metoda desperacka, a rozcieńczanie specjalistycznego płynu niedestylowaną wodą niesie za sobą poważne konsekwencje.

Podstawową informacją, jaką powinien posiadać kierowca na temat płynu do chłodnic, jest jego skład oparty na glikolu. Im mniejsza jest jego zawartość w cieczy, tym gorsze są też właściwości chłodzące. Efektem rozcieńczania może być całkowita utrata tych zdolności i doprowadzenie do przegrzania silnika. Jeśli – z uwagi na określone okoliczności – dolanie wody jest niezbędne, jedyny dopuszczalny środek to demineralizowana woda w butelkach. Dodatek kranówki spowoduje odkładanie się kamienia w chłodnicy, a w konsekwencji również zatkanie przewodów.

Czym uzupełniać niedobory płynu?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta – preparatem, który już znajduje się w układzie chłodzenia. Zazwyczaj kierowcy kupują go w opakowaniach o określonej pojemności, dlatego przewidujący właściciele pojazdów mogą zaopatrzyć się w nieco większą ilość tego środka. Planowanie dłuższej podróży wymaga starannego przygotowania samochodu, jeśli jednak zapomnieliśmy o takim zabezpieczeniu, w sytuacjach awaryjnych jedynym rozwiązaniem jest zakup wody demineralizowanej na stacji paliw. Dolewanie takiego rozcieńczacza też powinno odbywać się pod kontrolą. Standardowo do chłodnicy wlewa się koncentrat i wodę w proporcjach 1:1. Uzupełniając niedobory płynem, można również zastosować taką mieszankę. Jeśli sytuacja drogowa zmusi kierowcę do wlania sporych ilości płynu innej marki, zalecana jest w jak najbliższym czasie jego całkowita wymiana.

Właściwości płynów hamulcowych

Chemia samochodowa to ważny dział asortymentowy. Zapewnia on dostawę płynów eksploatacyjnych, środków smarnych i kosmetyków niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania pojazdu. Wszystkie preparaty chemiczne muszą spełniać określone wymogi. Zalicza się do nich również płyn hamulcowy.

Rodzaje płynów hamulcowych i klasyfikacja DOT

Pomimo stosowania w publikacjach pojęcia „rodzaje płynów hamulcowych”, w rzeczywistości 95% samochodów na świecie korzysta z pierwszej grupy produktów tworzonych na bazie estrów glikolowych. Pozostałe dwie grupy są mało znaczące w kontekście globalnym. Specjalne płyny hamulcowe LHM stosuje jedynie Citroen, który zastępuje produkty glikolowe olejami mineralnymi. Trzecią grupę tworzą oleje silikonowe DOT 5 – właściwe jedynie dla pojazdów wojskowych. Stąd opisane poniżej właściwości odnoszą się do głównej kategorii, zależnie od proporcji składników określanej symbolami DOT 3, DOT 4 i DOT 5,1.

Najważniejsze właściwości płynów hamulcowych

Płyn hamulcowy odpowiada za sprawność całego układu, a w konsekwencji za bezpieczeństwo jazdy. W tej sytuacji powinien on mieć określone cechy fizyczne, dzięki którym możliwe będzie wykonanie przypisanej mu pracy. Skład i właściwości określają polskie normy, zaś najważniejsze cechy to:

  • niska ściśliwość, także przy zmiennych temperaturach i ciśnieniu,
  • stała temperatura wrzenia, niezależnie od zmian temperatury całego układu, jakie powoduje skraplająca się woda,
  • niska temperatura krzepnięcia, która decyduje również o poziomie lepkości produktu,
  • smarowanie części ruchomych, które zmniejsza poziom tarcia i ogranicza zużycie tłoków w pompie hamulcowej,
  • zgodność materiałowa parametrów płynu z parametrami układu,
  • ochrona antykorozyjna,
  • odporność na utlenianie i stabilność termiczna, która zapobiega starzeniu się płynu pod wpływem wysokich temperatur, jakie powstają w momencie hamowania.

Właściwości płynów hamulcowych są niezwykle istotne dla sprawności całego układu. Podobnie jak pozostała chemia samochodowa, ich receptury wymagają zatwierdzania specjalnych instytucji nadzorujących, co gwarantuje ich właściwą jakość i bezpieczeństwo jazdy.

Z czego składa się i jak działa płyn hamulcowy?

Obecność płynu hamulcowego w układzie samochodu jest niezbędna, o czym wie każdy, nawet niedoświadczony kierowca. Od jego poziomu zależy sprawność układu hamowania, a w konsekwencji także bezpieczeństwo jazdy. Jak działa ten płyn i co wchodzi w jego skład?

Trzy podstawowe składniki płynu hamulcowego

Płyny hamulcowe dzieli się na grupy oznaczane symbolem DOT oraz cyfrą. Przepisy dotyczące składu tego typu produktów nie zawsze określają, co mają one zawierać, a jedynie wskazują wymagane parametry fizyczne. W większości rodzajów stosuje się jednak podobne składniki, z uwagi na ekonomikę produkcji przy zachowaniu wymaganych cech preparatu.

  • Rozpuszczalnik jest podstawowym składnikiem, a właściwie bazą płynów hamulcowych. W tej roli występuje ester glikolu, chociaż w płynach z grupy DOT 4 można też znaleźć dodatek estrów boranowych. Poprawiają one niektóre właściwości płynów, w tym wysokość temperatury wrzenia. Rozpuszczalnik stanowi od 60 do 90% produktu.
  • Bazowy środek smarny to drugi składnik płynu hamulcowego. To około 5-30% zawartości preparatu w postaci związków poliglikolowych. Są one efektem reakcji polieterów z alkoholami dwuwodorotlenowymi lub wodą.
  • Trzeci składnik to około 2 do 5% dodatków. Zaliczają się do nich inhibitory korozji oraz przeciwutleniacze, które zapobiegają rozpadowi poliglikoli i estrów glikolowych, a w efekcie przedłużają żywotność płynu.

Jak działa płyn hamulcowy?

Układ hamulcowy pojazdu jest układem hydraulicznym, stąd konieczność obecności cieczy. Jego aktywowanie odbywa się poprzez naciśnięcie pedału hamulca. Współpracująca z nim pompa powoduje powstawanie wysokiego ciśnienia płynu znajdującego się w przewodach. W kolejnym etapie jest on rozprowadzany równomiernie we wszystkich kierunkach, aż do tłoczków, które ciśnienie płynu wprawia w ruch. Dociskają one klocki lub szczęki hamulcowe, co powoduje zmniejszenie ich prędkości.

Aby płyn hamulcowy spełniał swoje zadanie, konieczne jest wypełnienie nim całego układu oraz szczelność tego ostatniego. Istotne są też odpowiednie cechy preparatu, jak niska ściśliwość, stała temperatura wrzenia, niska temperatura krzepnięcia, zgodność materiałowa czy odporność na utlenianie i stabilność termiczna.

Producenci

producent1 producent2 producent3 producent4 producent5 producent6
FUCHS logo producent8 producent9 producent10 producent11 producent12

 

Aktualności

21/11/2017

X Mistrzostwa Buwaru w bowlingu

Mistrzem X edycji Mistrzostw Buwaru w bowlingu został Marcin Tarka. To pierwszy tytuł Marcina w historii naszych firmowych zawodów. Wicemistrzem został Piotr Śmiałek, trzecie miejsce przypadło Zofii Osadkowskiej. – To moje pierwsze mistrzostwo. Po dwóch tytułach wicemistrza i jednym t...

21/11/2017

Szkolenie BOSMA Electric

17 listopada 2017 r. w Hotelu SĘKOWSKI w Legnicy odbyło się szkolenie produktowe Bosma Electric. Prowadzący Bartłomiej Klonowski i Łukasz Brzozowski przedstawili pracownikom naszej Spółki nowości z szerokiej oferty Bosma oraz przewidywane działania marketingowe. Bosma Electric to wieloletn...

10/10/2017

Power Bank JUMP STARTER BOSMA – Produktem Roku 2017

Informujemy, że produkt Power Bank JUMP STARTER BOSMA – dostępny w szerokiej ofercie Buwaru –  został doceniony i wyróżniony w plebiscycie AUTO EXPERT PRODUKT ROKU 2017. Gratulujemy naszemu partnerowi handlowemu firmie BOSMA Electric! Zainteresowanych zapraszamy do naszego skle...

Kontakt

Dział handlowy

Tel. 076/850-67-78 w 25,26
e-mail: biuro@buwar.pl

Dział marketingu

Tel. 076/ 850-67-78 w. 35
e-mail: marketing@buwar.pl

ul. Nowodworska 41
59-220 Legnica

Sklep internetowy : Buwar24.pl

Opiekun:

Krzysztof Setla

tel. 601-84-47-36
e-mail: krzysztof.setla@buwar.pl

Miasto Legnica, powiat legnicki, powiat jaworski, powiat średzki, powiat wołowski i powiat górowski

nasz firma

Opiekun:

Łukasz Boćkowski

tel. 693-84-28-33
e-mail: lukasz.bockowski@buwar.pl

Miasto Wrocław, powiat wrocławski, powiat oławski, powiat brzeski, powiat nyski, powiat opolski, miasto Opole, powiat prudnicki

nasz firma

 

Opiekun:

Piotr Śmiałek

tel. 691-40-79-76
e-mail: piotr.smialek@buwar.pl

Miasto Wałbrzych, powiat wałbrzyski, powiat świdnicki, powiat dzierżoniowski, powiat strzeliński, powiat kłodzki i powiat ząbkowicki

nasz firma

 

Opiekun:

Rafał Szelest

tel. 601-42-98-78
e-mail: rafal.szelest@buwar.pl

Powiat trzebnicki, powiat oleśnicki, powiat milicki, miasto Leszno, powiat leszczyński, powiat rawicki, powiat krotoszyński, powiat gostyński i powiat kępiński

nasz firma

 

Opiekun:

Marcin Tarka

tel. 601-84-47-38
e-mail: marcin.tarka@buwar.pl

Miasto Jelenia Góra, powiat jeleniogórski, powiat zgorzelecki, powiat bolesławiecki, powiat lubański, powiat lwówecki, powiat złotoryjski i powiat kamiennogórski

nasz firma

 

Opiekun:

Grzegorz Wojtasik

tel. 601-42-98-77
e-mail: grzegorz.wojtasik@buwar.pl

Miasto Zielona Góra, powiat zielonogórski, powiat lubiński, powiat polkowicki, powiat głogowski, powiat żarski, powiat żagański, powiat nowosolski, powiat wschowski, powiat świebodziński

nasz firma

 

Opiekun:

Łukasz Nowiński

tel. 601-140-932
e-mail: marketing@buwar.pl

Wszystkie powiaty Dolnego Śląska

nasz firma

 

  • Siedziba GŁÓWNA
  • Trasa LEGNICA
  • Trasa WROCŁAW
  • Trasa WAŁBRZYCH
  • Trasa RAWICZ
  • Trasa JELENIA GÓRA
  • Trasa ZIELONA GÓRA
  • Trasa PRZEMYSŁOWA